چین و استرالیا به “بن‌بست دیپلماتیک” پایان دادند

پکن روز دوشنبه اعلام کرد که چین و استرالیا در اقدامی نادر با برگزاری مذاکرات دیپلماتیک، ظاهرا به “بن‌بست روابط دوجانبه” خود پایان داده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که دیپلمات‌های این کشور جلساتی را با همتایان استرالیایی خود در روز جمعه برگزار کردند.

بیشتر بخوانید:

استرالیا: اجازه وجود پایگاه‌های دریایی چین در منطقه‌مان را نمی‌دهیم

واکنش توام با نگرانی استرالیا به پیمان امنیتی چین با جزایر سلیمان

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، لیجیان در یک کنفرانس خبری در پکن اظهار کرد: «چین موضع خود را درخصوص پیمان امنیتی با جزایر سلیمان اعلام کرده و به دنبال ایجاد نفوذ و یا اعمال زور نیست؛ بلکه قصد افزایش همکاری با کشورهای جزیره اقیانوس آرام جنوبی را دارد.»

این جلسات هم زمان با انتقاداتی از سوی استرالیا و متحدانش از جمله ایالات متحده، نیوزیلند و ژاپن علیه پکن به دلیل قرارداد همکاری امنیتی با جزایر سلیمان که ماه پیش امضا شد، برگزار شده است.

براساس این قرارداد، چین به جزایر سلیمان کمک خواهد کرد تا امنیت خود را افزایش دهد و همچنین تجهیزاتی را به نیروهای پلیس ارائه می‌دهد تا با هرگونه بی‌ثباتی در آینده مقابله کنند.

وزارت امور خارجه استرالیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات استرالیا و چین گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را برگزار کردند.

در این بیانیه آمده است: مقامات استرالیایی صراحتا در گفت‌وگو با همتایان چینی خود به مسائلی از جمله توافقنامه امنیتی چین- جزایر سلیمان اشاره کرده‌اند.

هر دو طرف همچنین درخصوص کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی، مسائل دریایی و توسعه زیرساخت‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *