سیاست‌های جدید چین برای حمایت از غول‌های فناوری

چین در حال اجرای سیاست‌های جدید برای حمایت از پلتفرم‌های فناوری بزرگ خود است و این اقدام را می‌توان یک تغییر در مواضع تند و نظارتی پکن در زمینه شرکت‌های اینترنتی دانست.

به گزارش تجارت ایران و چین، دوره نظارت شدید بر غول‌های فناوری چین که در اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شد، رو به پایان است و به این ترتیب فضای مناسبی برای رشد پلتفرم‌های اینترنتی این کشور مهیا خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

خطر در کمین غول های تکنولوژی چین

چین کنترل الگوریتم‌های استفاده شده توسط فناوری‌های بزرگ را تشدید می‌کند

طبق گزارشی که در خبر دفتر همکاری فناوری سفارت جمهوری اسلامی ایران و پکن منتشر شده است، اقتصاد این پلتفرم‌ها برای توسعه اقتصادی چین اهمیت بسیار دارد و توانسته‌اند نقش بی‌بدیلی در تثبیت رشد، حفاظت از مشاغل و ارتقای توسعه این کشور ایفا کنند. اینکه شرایط مثبت این بازار تا چه زمانی ادامه یابد به این امر بستگی دارد که اقدامات حمایتی چقدر قوی است و تا چه زمانی پابرجاست.

اقدامات جدید دولت به غول‌های فناوری اجازه می‌دهد تا در ارتقای تولید چین، ترویج دیجیتال کردن و به روز رسانی کشاورزی و تحریک هزینه‌های مصرف‌کننده نقش داشته باشند.

پس از اعلام این خبر، بازار بورس غول‌های فناوری مجدد به اوج بازگشت تا جایی که هلدینگ علی بابا ۱۵ درصد و وی چت متعلق به شرکت تنسنت ۱۱٫۷ درصد در بازار بورس هنگ‌کنگ رشد داشتند.

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین نیز بر اهمیت سرمایه و بخش خصوصی در توسعه اقتصادی تأکید دارد؛ خصوصاً در زمانی که کشور در تلاش است تا اقتصاد آسیب‌دیده خود از پاندمی کرونا و سرکوب‌های نظارتی را تقویت کند؛ اما پکن صراحتاً اعلام کرده است که از کنترل سرمایه دست نخواهد کشید.

قوانین نظارتی سخت یکی از بزرگ‌ترین خطرات سرمایه‌گذاری در بازار فناوری چین در سال گذشته بود. علی بابا سال گذشته ۲٫۸ میلیارد دلار برای سوء استفاده از موقعیت برجسته خود در بازار جریمه شد. چند ماه بعد غول خدمات اینترنتی میتوان (Meituan) نیز به همین دلیل و از سوی تنظیم‌کننده‌های ضد انحصار، ۵۳۳ میلیون دلار جریمه شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *