خطر در کمین غول های تکنولوژی چین

پس از اعمال سخت‌گیری‌های دولت چین در خصوص فعالیت شرکت‌های تکنولوژی، مسئولان بورس این کشور خبر از ممنوعیت عرضه عمومی سهام شرکت‌های تکنولوژی در آمریکا را داده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین، مسئولان رگولاتوری بورس چین از قانون جدید این کشور و عدم عرضه عمومی سهام شرکت‌های تکنولوژی در آمریکا خبر داده‌اند. در صورت اجرای این طرح شرکت‌های تکنولوژی در خارج از چین نمی‌توانند سهام خود را عرضه کنند. از مدتی قبل دولت این کشور در راستای حفظ داده‌های کاربران و امنیت ملی فشارهایی به بخش تکنولوژی وارد کرده است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

رشد 23 درصدی درآمد تنسنت در نیمه نخست سال 2021

ایران در نمایشگاه فناوری هوشمند چین شرکت کرد

در گزارشی که توسط خبرگزاری پیوست و به نقل از وال استریت ژورنال منتشر شده، آمده است: مسئولان کمیسیون رگولاتوری بورس چین می‌گویند شرکت‌هایی که داده‌هایی با حساسیت کمتر دارند مثل شرکت‌های صنعت داروسازی احتمالا تاییدیه این رگولاتوری را برای عرضه سهام در خارج از چین دریافت می‌کنند.

این قوانین به پکن کمک می‌کند تا ساختار پیچیده تجاری شرکت‌های تکنولوژی در این کشور را بیشتر کنترل کند؛ شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از این ساختار پیچیده برای دور زدن محدودیت‌ها و جذب سرمایه‌ خارجی استفاده می‌کنند. رهبران چین بخش‌هایی مثل اینترنت، مخابرات و آموزش را به دلیل نگرانی‌های سیاسی یا امنیت ملی حساس قلمداد می‌کنند.

غول‌های تکنولوژی چین مثل هلدینگ گروه علی‌بابا، شرکت بین‌المللی دی‌دی (Didi) و هلدینگ تنسنت با استفاده از ساختار پیچیده شرکتی در این کشور که برای جذب سرمایه خارجی و عرضه سهام در خارج از مرز‌های چین استفاده کرده‌اند.

براساس این قوانین تازه، چین مکانیزمی طراحی می‌کند که طبق آن شرکت‌ها باید برای عرضه سهام خارجی از یک کمیته مشترکی که در ماه‌های آینده تشکیل می‌شود تاییدیه دریافت کنند.

در حال حاضر شرکت‌های چینی براساس ساختار (Variable Interest Entity (VIE برای عرضه سهام در آمریکا نیازی به تاییدیه کمیسیون رگولاتوری امنیت چین( CHINA SECURITIES REGULATORY COMMISSION) ندارند اما درصورت درخواست مسئولان دولت مراحل دریافت تاییدیه را طی می‌کنند. البته قوانین جدید هنوز نهایی نشده‌اند. به گفته افراد مطلع چین قصد دارد که این قوانین را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ اجرایی کند و از شرکت‌ها خواسته تا عرضه اولیه سهام را تا آن زمان به تعویق بیاندازند.

ساختار VIE در دو دهه گذشته نقش حیاتی برای رشد و دسترسی شرکت‌های چینی به سرمایه خارجی داشته و این شرکت‌ها از طریق آن امکان دسترسی به بازار سرمایه آمریکا یا هنگ‌کنگ را پیدا کرده‌اند.

همچنین سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز به لطف همین ساختار امکان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی را پیدا کرده‌اند؛ این سرمایه‌گذاری از طریق واحد‌های هلدینگی انجام می‌شود که معمولا در مکان‌هایی مثل جزایر کیمن ثبت می‌شوند.

این واحد‌ها به واسطه یک سری قراردادها شرکت اصلی در چین را کنترل می‌کنند اما مالک اصلی آن شرکت محسوب نمی‌شوند.

اعضای کمیته نظارتی جدید که عرضه سهام در خارج از چین را بررسی می‌کند اعضایی از کمیسیون رگولاتوری امنیت چین، نهاد ناظر بر اینترنت و دیگر وزارتخانه‌ها خواهد داشت.

سازمان نظارت بر اینترنت در ماه جولای پس از قوانین بررسی امنیت سایبری، شرکت‌هایی که داده‌های بیش از یک میلیون کاربر را در اختیار دارند، ملزم کرد تا پیش از عرضه سهام خارجی از لحاظ امنیت سایبری بررسی شوند. پکن نیز پس از انتشار این بیانیه اعلام کرد شرکت‌هایی مثل دی‌دی‌، تاکسی آنلاین معروف در چین، را که به تازگی در خارج از کشور سهام عرضه کرده‌اند را از لحاظ امنیت سایبری بررسی خواهد کرد.

مسئولان کمیسیون رگولاتوری امنیت چین در جلسات تازه‌ای با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بین‌المللی از برنامه‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای افزایش فشار روی شرکت‌هایی که در آمریکا سهام عرضه می‌کنند انتقاد کرده و آنرا غیرمنصفانه خواندند. مسئولان چینی می‌‌گویند که برخی اقدامات SEC باعث شکاف بیشتر بین این دو کشور شده است.

به گفته افراد مطلع مسئولان چینی در این جلسات از عدم پاسخگویی SEC به پیشنهاد آنها درمورد استفاده از مستندات نظارتی نیز اظهار تاسف کرده‌اند. مستندات نظارتی به موضوع اصلی بحث بین این دو رگلاتوری تبدیل شده و همین موضوع باعث بررسی امنیتی روی داده‌های شرکت دی‌دی (Didi) شد.

ماه گذشته گری گنسلر، ریاست SEC، گفت که از کارکنان این آژانس خواسته تا پیش از انجام مراحل قانونی پیش از عرضه اولیه سهام اطلاعاتی را در اختیار این نهاد قرار دهند. او همچنین درخواست کرده تا مستندات شرکت‌هایی که در چین فعالیت دارند به شکل جدی‌تری موشکافی و بررس شود.

روشن نیست که آیا این قوانین جدید روی شرکت‌هایی که براساس ساختار VIE پیش از این به بازار‌های خارجی دسترسی پیدا کرده‌اند نیز تاثیرگذار است یا خیر. در چند سال اخیر چند شرکت مثل موتور جستجوی بیدو (Baidu) به دنبال افزایش تنش میان پکن و واشنگتن، یک عرضه سهام دیگر را در بورس هنگ‌کنگ انجام داده‌اند.

دفتر سیاسی حزب کمونیست در اواخر جولای در جلسه‌ای به ریاست شی جی پینگ، رئیس جمهوری چین، اعلام کرد که برای «جلوگیری و رفع خطراتی که» رسانه دولتی گزارش کرده، سیستم تایید عرضه سهام در خارج کشور اصلاح می‌شود. در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده بود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *