نقش مهم گواندونگ در همکاری های ایران و چین

سرکنسول ایران در چین: گواندونگ نقش مهمی در همکاری‌های ایران و چین دارد.

به گزارش تجارت ایران و چین، “حسین درویشی متولی” سرکنسول ایران در گوانجو روز شنبه 6 شهریور 1400 در گفت و گو با تلویزیون و سایت خبری استان گواندونگ ( GDToday) خاطرنشان کرد: چین به عنوان اولین شریک تجاری ایران شناخته می‌شود. استان گواندونگ در همکاری‌های میان چین و ایران نقش مهمی ایفا می‌کند.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده، آمده است: وی با توصیف استان گواندونگ به ویژگی‌هایی نظیر”متمدن، توسعه یافته و در حال رشد” افزود: انتظار می‌رود این استان پیشگام روابط نزدیک تر چین و ایران در تجارت، علم و فناوری و زمینه‌های بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید:

ثبت 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی گواندونگ در نیمه نخست 2021

انتشار چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه تولید با کیفیت در استان گواندونگ

وی افزود: در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، دو کشور در مارس ۲۰۲۱ برنامه جامع همکاری های دو کشور را امضا کردند که چشم انداز همکاری در دراز مدت را مشخص می نماید.

درویش برنامه جامع همکاری‌های دو جانبه را “نقشه راه و نقطه عطف همکاری جدید” معرفی کرد که از پتانسیل همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور استفاده می‌کند.

به گفته سرکنسول ایران در گوانجو در مشارکت راهبردی چین و ایران، گواندونگ دارای پتانسیل عظیمی در همکاری‌های اقتصادی، علمی، کشاورزی و فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: ایران آماده است و از همکاری با گواندونگ استقبال می‌کند. ما همچنین آماده‌ایم تا برای بخش‌های دولتی و خصوصی گواندونگ تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم کنیم.

سرکنسول ایران در گوانجو معتقد است که یکی دیگر از مناطق مهم دو طرف برای تغذیه توسعه جدید، منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) است.

به نظر وی، منطقه خلیج بزرگ یکی از مهم‌ترین ابتکارات چین است.

وی افزود: ایران به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای خاورمیانه، زمینه خوبی برای همکاری با شهرهای GBA، به ویژه در زمینه تبادل نیروی جوان و علم و فناوری دارد. افراد با استعداد و همچنین دانشگاه‌های دو طرف می‌توانند از طریق پروژه های مشترک در زمینه تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی فناوری ها، آنها را به بازار بیاورند تا از مزایای آن برخوردار شویم.

درویش اظهار کرد: در سال های اخیر، تعداد دانشجویان ایرانی که در چین مشغول به تحصیل هستند افزایش یافته و تعداد آنها به ۳۰۰۰ نفر رسیده است. چین در حال حاضر ۲۰ مرکز تحقیقاتی ایران‌شناسی دارد و زبان فارسی در برنامه درسی ۱۴ دانشگاه چین قرار گرفته است.

با شیوع کووید-۱۹ از سال ۲۰۲۰ شاهد مساعدت و حمایت متقابل چین و ایران در مواجهه با این چالش مشترک جامعه جهانی هستیم. چین در آغاز بحران ۳ میلیون ماسک پزشکی از ایران دریافت کرد و ایران یکی از اولین کشورهایی بود که چین تیم کمک پزشکی را به آنجا اعزام کرد. درویشی در این زمینه گفت، همکاری سازنده در زمینه واکسن و سلامت “بهترین نمونه همکاری بین کشورها در این زمینه” است.

سرکنسول ایران در گوانجو اظهار داشت که چین و ایران موضع محکمی برای چندجانبه گرایی در مسائل جهانی دارند.

چین و ایران همیشه با رفتارهای برخی کشورها که منجر به یکجانبه گرایی می‌شود، مخالفت کرده‌اند. دو کشور همواره در مجامع بین المللی به یکدیگر کمک نموده و می بایست برنامه‌های خود را در چارچوب همکاری جنوب-جنوب را تقویت کنند، بنابراین دو کشور در برابر یکجانبه گرایی به یکدیگر کمک می‌کنند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *