تایوان مایل است با “حسن‌نیت” با چین همکاری کند

نخست وزیر تایوان روز یکشنبه گفت: تایپه نمی‌خواهد درها را به سوی چین ببندد و تمایل دارد تا با حسن نیت با پکن بر پایه مساوات و بدون پیش شرط سیاسی همکاری کند.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط بین تایوان و چین به پایین‌ترین حد خود در طول چند دهه گذشته رسیده و چین فشارهای سیاسی و اقتصادی خود را بر تاپیه افزایش داده تا این جزیره حاکمیت پکن را بپذیرد.

بیشتر بخوانید:

مخالفت شدید چین با فعالیت‌های جدایی طلبانه تایوان و مداخلات خارجی

هیات آمریکایی وارد تایوان شد/ چین محکوم کرد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، اوایل روز یکشنبه در نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور، وزیر دفاع چین اعلام کرد که دولت پکن به دنبال اتحاد مجدد صلح‌آمیز با تایون است اما گزینه‌های دیگری را نیز مدنظر دارد.

سو تسنگ-چانگ، نخست وزیر تایوان پس از آنکه پکن واردات ماهی هامور را از تایوان به دلیل سلامتی منع کرد، به خبرنگاران گفت: این اقدام از سوی پکن با انگیزه سیاسی است و تایوان همیشه حسن نیت در قبال چین داشته است.

وی با اشاره به موضع تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان گفت: مادامی که برابری، عمل متقابل و هیچ پیش شرط سیاسی وجود نداشته باشد، ما تمایل داریم تا با حسن نیت با چین همکاری داشته باشیم. در مورد آزار و اذیت چین علیه تایوان می‌توان به استفاده از جنگنده‌ها، ناوها، سرکوب غیرمنطقی و اقدامات سیاسی اشاره کرد.

وی مدعی شد: تایوان نمی‌خواهد درها را به روی چین ببندد. این چین است که از ابزارهای مختلف برای سرکوب و رفتار غیرمنطقی علیه تایوان استفاده کرده است.

پکن از زمانی که برای نخستین بار تسای اینگ ون در سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس جمهوری تایوان انتخاب شد، از صحبت با او خودداری کرده و او را جدایی‌طلب می‌داند چون قبول نکرده چین و تایوان بخشی از “چین واحد” هستند. تسای اینگ ون می‌گوید تنها مردم تایوان می‌توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند و با وجود آنکه خواهان صلح با چین هستند اما اگر مورد حمله قرار گیرند از خودشان دفاع می‌کنند.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *