چین ستیزی در حاشیه اجلاس ناتو؛ نشست چهارجانبه برای مهار پکن

چهار کشور ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند با برگزاری نشستی در حاشیه اجلاس آتی سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید، راههای کنترل نفوذ چین در منطقه هند- آقیانوس آرام را مورد بررسی قرار می دهند.

به گزارش تجارت ایران و چین، خبرگزاری کیودو ژاپن روز دوشنبه با اعلام این خبر به نقل از یک مقام ریاست جمهوری کره جنوبی نوشت: این نشست چهارجانبه در حاشیه اجلاس هفته آینده سران ناتو در اسپانیا برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:

چین: ناتو به سوئد و فنلاند امنیت بیشتری نمی‌دهد

همکاری چین و ناتو در حمایت از افغانستان

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، در این گزارش ادعا شده است نشست چهارجانبه پیش بینی شده ، در جریان برگزاری اجلاس ناتو، تلاشی از سوی چهار کشور برای مهار نفوذ و تحرکات چین در منطقه هند- اقیانوس آرام است که بعد از حمله روسیه به اوکراین نگرانی ها را درباره تبعات آن در منطقه ای که پکن به دنبال گسترش نفوذ خود است، برانگیخته است.

مقام کره ای اعلام کننده این خبر گفت: ژاپن، کره جنوبی را درباره برگزاری این نشست چهارجانبه مطلع کرده است.

منابع آگاه از این نشست گفته اند انتظار می رود رهبران این چهار کشور همکاری خود را برای برای ایجاد منطقه ای آزاد و باز در هند-اقیانوس آرام تقویت کرده و درباره حمایت از کشورهای جزیره ای در اقیانوسیه مذاکره کنند.

چین و جزایر سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی توافقی امنیتی را امضا کرده اند که گفته می شود اجازه می دهد سربازان چینی در این منطقه مستقر شوند؛ تحولی که در صورت محقق شدن نگرانی هایی را در بین قدرت هایی  شامل استرالیا، نیوزلند، آمریکا و ژاپن برخواهد انگیخت.

ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند کشورهای عضو ناتو نیستند اما به عنوان کشورهای شریک در این اجلاس که قرار است در روزهای ۲۹ و۳۰ ژوئن (۹ و ۱۰ تیر) در مادرید برگزار شود، دعوت شده اند.

این نشست چهارجانبه بُعد جدیدی را  به چارچوب همکاری چندجانبه در راستای دستیابی به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز خواهد افزود . ژاپن و استرالیا بخشی از چارچوب چهارگانه با هند و آمریکا هستند.

سئول امکان برگزاری نشست بین یون یوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی و فومیو کیشیندا نخست وزیر ژاپن در مادرید را بررسی می کند اما به گفته یک مقام ارشد دولت ژاپن چشم انداز برگزاری این نشست روشن نیست و هنوز  تصمیم قطعی برای انجام این ملاقات گرفته نشده است.

روابط دو کشور همچنان بر سر مسائل جنگی که به سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ باز می گردد و شامل استعمار ژاپن در شبه جزیره کره می شود، همچنان سرد است و از سال ۲۰۱۹ هیچ نشستی در سطح سران دو کشور انجام نشده است.

اما یون یوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی که در ماه مه به قدرت رسید وعده داده روابط کشورش با آمریکا و ژاپن را تحکیم کند و گفته به دنبال تقویت روابط سئول و توکیو در آینده است.

کیشیدا نخست وزیر ژاپن هم بر لزوم گفتگو تاکید کرده است، اگرچه توکیو قصد ندارد از موضع خود مبنی بر اینکه توپ در زمین کره جنوبی است و مسائل مربوط به غرامت زمان جنگ با توافق‌های دوجانبه حل و فصل شده است، عقب نشینی کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *