چین در پی کاوش “زهره”

چین در نظر دارد طی سال‌های آینده با پرتاب ماموریتی به مقصد “زهره”، به بررسی جو این سیاره سوزان بپردازد.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از اسپیس، چین جزئیات بیشتری در مورد ماموریت بالقوه این کشور برای کاوش سیاره زهره به عنوان بخشی از برنامه گسترش اکتشاف فضایی این کشور فاش کرده است. “VOICE” یکی از ۱۳ ماموریت پیشنهادی کشور چین برای برنامه‌های علمی فضایی است.

طبق جزئیات گفته شده در یک جلسه برگزار شده در نهم ژوئیه، مأموریت پیشنهادی “VOICE” نام دارد و در سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد و در سال ۲۰۲۷ به مدار گرمترین و درخشان‌ترین سیاره منظومه شمسی خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

داده‌های ماهواره ناسا در دست چینی‌ها

مریخ نورد چینی در جستجوی آب در مریخ

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، این فضاپیما از مدار قطبی دایره‌ای با ارتفاع ۲۲۰ مایلی (۳۵۰ کیلومتری) برای بررسی تکامل زمین‌شناسی زهره، فرآیندهای حرارتی و شیمیایی در جو سیاره، برهم‌کنش‌های سطح و جو و بررسی پتانسیل یک محیط قابل سکونت و حیات در ابرهای زهره استفاده خواهد کرد.

ابزارهای علمی این فضاپیما شامل یک رادار دهانه ترکیبی قطبش‌سنجی باند S است که می‌تواند از میان ابرهای زهره حرکت کند و از سطح آن نقشه‌برداری کند. ابزار دیگر نیز یک تصویربردار چندطیفی است که می‌تواند سیاره زهره را در طول موج‌های فرابنفش، مرئی و فروسرخ نزدیک رصد کند.

“VOICE” یک ماموریت پیشنهادی برای یک برنامه علمی فضایی است که تا حدودی جدا از ماموریت‌های اصلی اکتشاف ماه و سیاره چین به رهبری اداره ملی فضایی چین (CNSA) است. این ماموریت پیشنهادی اکنون توسط برنامه اولویت استراتژیک (SPP) علوم فضایی چین در حال ارزیابی است. به نظر می‌رسد ماموریت “VOICE” با سه ماموریت دیگر علمی در حوزه سیاره و زمین رقابت می‌کند و آنها ماموریت‌هایی مانند ماموریت بازگشت نمونه سیارک نوع ای (E-type Asteroid Sample Return) برای جمع آوری نمونه‌هایی از سیارک ۱۹۸۹ ML و تحویل آنها به زمین و “ماموریت کاوش ماهواره‌ها در مدار پایینی زمین و آب و هوا و اجزای جوی” و “ماموریت رصد چند مقیاسی فعلی سطح اقیانوس” است. مشخص نیست چه تعداد ماموریت تایید می‌شود، اما کاندیداها در آینده نزدیک بر اساس بودجه موجود، آمادگی فناوری و زمان‌بندی ساخت مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. پیشنهادهای دیگر در زمینه‌های نجوم و اخترفیزیک، سیارات فراخورشیدی و هلیوفیزیک است. در صورت انتخاب “VOICE” این ماموریت چینی به یک جفت ماموریت ناسا برای کاوش “زهره” به نام‌های (VERITAS و DAVINCI+) و ماموریت EnVision  آژانس فضایی اروپا می‌پیوندد.

برنامه ناسا

این ماموریت‌ها که بخشی از “برنامه دیسکاوری” ناسا است، هدف آن درک شرایط جوی سیاره زهره است و اینکه چگونه این سیاره که دارای بسیاری از ویژگی‌های سیاره زمین است، تا این حد گرم شده است. سال ۲۰۱۹ ناسا اعلام کرد به عنوان بخشی از “برنامه دیسکاوری”(Discovery Program)، چهار ماموریت که دانشمندان در حال کار بر روی آن هستند را انتخاب کرده است و قصد دارد تا سال آینده یک الی دو مورد از چهار ماموریت مذکور را به عنوان ماموریت رسمی انتخاب کند که حال آن دو ماموریت انتخاب شده است. ناسا تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه هر ماموریت اعطا می‌کند. انتظار می‌رود که هر یک از این دو ماموریت در بازه زمانی ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ پرتاب شوند.

یکی از این دو ماموریت “داوینچی(DAVINCI) نام دارد که مخفف عبارت “تحقیق درباره گازهای نجیب اتمسفر عمیق، شیمی و تصویربرداری سیاره زهره” است. هدف اصلی آنها تجزیه و تحلیل فضای آشفته و سمی زهره است.

ماموریت دیگر نیز “وریتاس”(VERITAS) نام دارد که مخفف عبارت “قابلیت انتشار زهره، علوم رادیویی، تداخل‌سنجی رادار دهانه ترکیبی، توپوگرافی و طیف سنجی” است. قابلیت انتشار یا گسیلندگی یک ماده به قابلیت انتشار تشعشع توسط سطح آن جسم گفته می‌شود. این قابلیت انتشار تشعشعی یک خاصیت از ماده است که بیان‌ کننده نسبت انرژی تشعشع شده توسط ماده مورد نظر به انرژی تشعشع شده توسط یک جسم سیاه در همان درجه حرارت است.

برنامه آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا قصد دارد بین سال‌های ۲۰۳۱ و ۲۰۳۳، مدارگرد جدیدی را به سیاره زهره پرتاب کند. آژانس فضایی اروپا قرار است مدارگرد خود موسوم به “EnVision” را به این سیاره بفرستد تا دلیل تفاوت آن با زمین را مورد بررسی قرار دهد. ماموریت اصلی آن، این است که بفهمد فرآیندهای درون سیاره زهره مانند آتش‌فشان‌خیزی و تخلیه گرمای داخل آن چگونه به مرور بر جو اثر گذاشته‌اند.

مدارگرد EnVision، سه ابزار اصلی علمی به همراه خواهد داشت؛ یک ژرفاسنج رادار برای بررسی ساختار زیرزمینی سیاره، یک مجموعه طیف‌سنج برای بررسی ترکیب شیمیایی سطح و جو زهره و یک سیستم رادار اضافه برای نقشه‌برداری از سطح سیاره. سیستم رادار نهایی توسط ناسا فراهم خواهد شد تا بخشی از همکاری این دو آژانس فضایی باشد.

پرتاب EnVision قرار است بین سال‌های ۲۰۳۱ و ۲۰۳۳ و اندکی پس از ماموریت‌های “VERITAS” و “DAVINCI” باشد که پرتاب آنها برای سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است. این سه ماموریت به همراه یکدیگر، دقیق‌ترین و جامع‌ترین چشم‌انداز را از سیاره زهره ارائه خواهند داد.

علاوه بر این، شرکت راکت لب مستقر در کالیفرنیا قصد دارد یک ماموریت خصوصی کاوش زهره را در سال ۲۰۲۳ پرتاب کند و هند نیز قصد دارد مدارگرد Shukrayaan را یک سال بعد به فضا بفرستد. روسیه همچنین برنامه‌هایی را برای ماموریتی به نام Venera-D اعلام کرده است که قرار است در سال ۲۰۲۹ پرتاب شود. البته گفتنی است به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، ناسا در این پروژه با آنها همکاری نخواهد کرد.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *