بررسی اعماق دریا توسط ربات چینی

گروهی از محققان چینی موفق به توسعه یک ربات زیر دریایی پیشرفته برای کاوش اعماق دریاها شده‌اند.

به گزارش تجارت ایران و چین به نقل از چاینادیلی، موسسه اتوماسیون شنیانگ(SIA) آکادمی علوم چین که سازنده این ربات است گفت: این ربات زیر دریایی که از راه دور نیز قابل کنترل است می‌تواند تا عمق شش هزار متری زیر آب برود و اخیرا نیز این ربات با موفقیت آزمایش دریایی خود را پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

ماهیگیری غیرقانونی چینی ها با سیستم ردیابی دریایی رصد می شود

قطار زیردریایی؛ شاهکار مهندسی چین (ویدیو)

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، موسسه اتوماسیون شنیانگ خاطرنشان کرد این ربات که “ون‌های-۱”(Wenhai-۱) نام دارد برای موسسه زمین شناسی دریایی چینگدائو سازمان زمین شناسی چین(Qingdao Institute of Marine Geology of the China Geological Survey ) توسعه یافته است. “ون‌های-۱” اولین کاوشگر دریایی بدون سرنشین خودران چینی‌ها است که به منظور کاوش اعماق دریا ساخته شده است. این ربات دارای چندین قابلیت مانند تشخیص کروز خودکار(autonomous cruise detection) با برد وسیع و نمونه‌برداری دقیق نقطه‌ای از راه دور است.

در طول آزمایش دریایی که محققان چینی انجام دادند، ون‌های ۱، ۱۷ ماموریت غواصی را با موفقیت به پایان رساند و در حین انجام این ماموریت‌ها توانست داده‌های تشخیصی دقیقی از نزدیکی بستر دریا و نمونه‌هایی از رسوبات سطحی و موجودات بستر دریا جمع آوری کند.

موسسه اتوماسیون شنیانگ علاوه بر نکات یاد شده گفت، این ربات همچنین موفق به اندازه گیری دقیق میدان گرانش و میدان مغناطیسی زمین در طول این ماموریت‌ها نیز شده است.

ون‌های-۱ برای کمک به انجام تحقیقات علمی در اعماق دریا مانند بررسی‌های محیط زیست دریایی، بررسی تنوع زیستی، بررسی‌های ژئوفیزیکی بستر دریا برای اهداف خاص، شناسایی محیط‌های خاص و بررسی منابع معدنی اعماق دریا طراحی شده است. تنوع زیستی(Biodiversity) مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مطرح می‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *