مبارزه با چین وعده تبلیغاتی سوناک، نامزد پست نخست وزیری انگلیس

ریشی سوناک، نامزد حزب محافظه کار انگلیس، روز یکشنبه وعده داد در صورت تصدی پست نخست وزیری، در قبال چین سختگیرانه عمل کند و ابرقدرت آسیایی را “تهدید شماره یک” برای امنیت داخلی و جهانی خواند.

به گزارش تجارت ایران و چین از بیزینیس تایمز، وعده وزیر دارایی سابق این کشور اروپایی پس از آن صورت گرفت که لیز تراس رقیب وی در رقابت برای رهبری حزب حاکم او را به ضعف در برابر چین و روسیه متهم کرد.

پیشنهادهای سوناک شامل بسته شدن تمام ۳۰ موسسه کنفوسیوس در انگلیس و جلوگیری از گسترش قدرت نرم نفوذ چین از طریق برنامه‌های فرهنگ و زبان است.

بیشتر بخوانید:

انگلیس آمریکا و چین نگران قدرت چین در اقیانوس آرام و هند

سفیر چین: خواستار گسترش روابط دو جانبه با انگلیس هستیم

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنت منتشر شده است، او همچنین وعده داد که با وادار کردن مؤسسات آموزش عالی به افشای بودجه خارجی بالای ۶۰ هزار دلار و بررسی مشارکت های تحقیقاتی، «حزب کمونیست چین را از دانشگاه‌های انگلیس بیرون بیندازد».

همچنین وی وعده داد سرویس اطلاعات داخلی انگلیس موسوم به MI۵ برای کمک به مبارزه با جاسوسی چین استفاده شود و به دنبال ایجاد یک اتئتلاف بین المللی به سبک ناتو برای مقابله با تهدیدات چین در فضای سایبری خواهد بود.

او همچنین گفت پرونده ممنوعیت خرید دارایی‌های کلیدی انگلیس از جمله شرکت‌های فناوری حساس استراتژیک را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

سوناک مدعی شد که چین در داخل کشور “فناوری انگلیس را می دزدد و به دانشگاه های آن نفوذ می کند”، ولادیمیر پوتین را در خارج از کشور با خرید نفت روسیه “تقویت می کند” و همچنین تلاش می کند مقابل همسایگانش از جمله تایوان قلدری کند.

او از طرح جهانی “کمربند و جاده” چین به دلیل “استیلا بر کشورهای در حال توسعه با بدهی های غیرقابل جبران” انتقاد کرد.

او افزود: “آنها بر خلاف اصول حقوق بشر، مردم خود را از جمله در سین کیانگ و هنگ کنگ، شکنجه، بازداشت و تبعید می کنند. و به طور مستمر با سرکوب پول خود، اقتصاد جهانی را به نفع خود قبضه کرده اند. ”

سوناک مدعی شد: “من اگر نخست وزیر انگلیس شوم، در عرض یک روز همه این اقدامات را انجام خواهم داد. ”

به نظر کارشناسان، صحبت‌های شدیداللحن سوناک بدون شک باعث خوشحالی مخالفان چین در میان محافظه‌کاران انگلیسی می‌شود که بارها جانسون را تحت فشار قرار داده‌اند تا بیشتر در برابر پکن ایستادگی کند.

اما همچنین نشانه ای از تقلای سوناک برای عقب نیفتادن از لیز تراس، دیگر نامزد نخست وزیری محافظه کاران است که در نظرسنجی ها ۲۰۰ هزار رای از او پیش است.

برنده این جدال بر سر پست نخست وزیری انگلیس روز ۵ سپتامبر مصادف با ۱۴ شهریور اعلام خواهد شد.

تراس، پیش تر، به طور مشابه خواستار رویکرد سخت‌گیرانه‌تر علیه چین شده و خواستار تبدیل شدن G-۷ به یک «ناتوی اقتصادی» در برابر تهدیدات این کشور آسیای شرقی شده است و به پکن در مورد تحریم‌ در صورت عدم اجرای قوانین بین‌المللی هشدار داده است.

در اسفند سال گذشته، سرویس های اطلاعاتی انگلیس، در حزه امنیت، دفاع و سیاست خارجی، چین را “بزرگترین تهدید دولتی برای امنیت اقتصادی انگلیس” خواند.

پیرو این امر قوانین سفت و سختی در انگلیس شده است تا خرید شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های چینی در بخش‌های حساسی مانند دفاع، انرژی و حمل‌ونقل برای شرکت‌های خارجی سخت‌تر شود. در عین حال، لندن پکن را یک “رقیب سیستمی” خود نامیده است.

در تیرماه سال گذشته، سوناک خود خواستار رویکردی ظریف تر به بحث در مورد چین شد. او در سخنرانی خود در مجلس به عنوان وزیر خزانه داری انگلیس گفت: «ما به یک رابطه بالغ و متعادل نیاز داریم. این بدان معنی است که چشمان خود را نسبت به نفوذ فزاینده بین‌المللی آن‌ها باز داشته باشیم و به اتخاذ موضع اصولی در مورد موضوعاتی که به زعم ما مغایر با ارزش‌هایمان هستند، ادامه دهیم.»

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین قبلاً گفته بود که سوناک تنها نامزد این رقابت است که “دیدگاهی روشن و عمل گرایانه در مورد توسعه روابط انگلیس و چین دارد. ”

دیلی میل، که طرفدار تراس، وزیر خارجه انگلیس، در رقابت برای جانشینی بوریس جانسون است، اظهارات سوناک را “نظراتی که هیچ کس خوشش نمی آید” عنوان کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *