سریلانکا به کشتی جنجالی چینی اجازه ورود می دهد

سریلانکا تأیید کرد که کشتی چینی یوان وانگ ۵ با وجود نگرانی های مطرح شده از سوی هند، هفته آینده وارد بنادرش خواهد شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از تارنمای شبکه خبری الجزیره، سریلانکا می‌گوید، علیرغم نگرانی‌های امنیتی که از سوی کشور همسایه اش، هند مطرح شده است، به یک کشتی تحقیقاتی جنجالی چینی اجازه بازدید از این جزیره را داده است.

بیشتر بخوانید:

استرالیا ادعا کرد با حمله روسیه به اوکراین نگاه چین به منطقه هند-اقیانوسیه است

ممنوعیت ۵۴ اپلیکیشن چینی در هند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، یوان وانگ ۵ توسط سایت های کشتیرانی و تحلیلی بین المللی به عنوان یک کشتی تحقیقاتی و بررسی شناسایی شده، اما به گفته رسانه های هندی، این یک کشتی جاسوسی با کاربرد دوگانه است.

بنا به گزارش الجزیره، چین و هند هر دو تلاش کرده اند نفوذ خود را در سریلانکا، که با بدترین بحران اقتصادی خود در تاریخ پس از استقلال خود مواجه است، گسترش دهند.

هند در سال جاری بیش از هر کشور دیگری به سریلانکا کمک کرده است. اما نگران است رقیب بزرگتر و قدرتمندترش چین از بندر هامبانتوتا در نزدیکی مسیر اصلی کشتیرانی آسیا-اروپا به عنوان پایگاه نظامی استفاده کند.

وزارت امور خارجه سریلانکا گفت: یوان وانگ ۵ ابتدا قرار بود ۲۰ مرداد وارد بندری در هامبانتوتا در سواحل جنوبی سریلانکا شود، اما اکنون مقرر شده روز سه شنبه وارد بندری دیگر شود.

این سفر ابتدا برای ۲۱ تیر، یک روز قبل از فرار رئیس جمهور سابق سریلانکا، گوتابایا راجاپاکسا پس از ماه ها تظاهرات علیه بحران اقتصادی کشور، برنامه ریزی شده بود.

راجاپاکسا – که برادرش ماهیندا در دوران ریاست جمهوری از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ وام های فراوانی از چین گرفته بود – پس از فرار به سنگاپور استعفا داد.

ده ها هزار معترض پس از متهم کردن وی به سوء مدیریت اقتصادی که منجر به کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو شده است، کاخ و خانه او را در کلمبو تسخیر کردند.

سریلانکا بندر دریای عمیق هامبانتوتا را به مدت ۹۹ سال به قیمت ۱.۱۲ میلیارد دلار به چین اجاره داده است.  این کشور ۱.۴ میلیارد دلار برای ساخت آن به یک شرکت چینی پرداخت کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه های هندی، یوان وانگ ۵ می تواند برای ردیابی فضایی و ماهواره ای استفاده شود و کاربردهای خاصی در پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما دارد.

وزارت امور خارجه هند اعلام کرده است که “هر گونه ارتباط با امنیت و منافع اقتصادی هند را به دقت زیر نظر خواهد داشت و تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از خود انجام می دهد. “

هند ادعا مبنی بر اعمال فشار بر سریلانکا برای مجوز ندادن به کشتی اکتشافی چینی را رد کرده است.

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه سریلانکا نیز گفت: سریلانکا یک کشور مستقل است و تصمیمات مستقل خود را می گیرد. ما قاطعانه “شبهه افکنی ها” و چنین اظهاراتی را در مورد هند رد می کنیم.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *