کاخ سفید: آمریکا به سیاست “چین واحد” متعهد است

پس از آنکه تایپه به طرف یک پهپاد چینی که به یکی از جزایر تحت کنترل تایوان نزدیک می‌شد منورهای هشداردهنده شلیک کرد، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا همچنان به سیاست چین واحد متعهد است.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری درباره شلیک تیر اخطار تایوان به سمت پهپاد چین گفت: سیاست ما در ربطه با تایوان همچنان به قوت خود پای بر جاست و این سیاست دهه‌هاست که ادامه داشته است. ما همچنان به سیاست چین واحد متعهد هستیم. و طبق این سیاست ما به پرواز، دریانوردی و انجام عملیات در هر جایی که قوانین بین‌المللی به ما اجازه دهند، ادامه خواهیم داد. ما همچین به تعهد دیرینه‌مان به آزادی دریانوردی پایبند هستیم که شامل حمل و نقل دریایی و هوایی استاندارد از طریق تنگه تایوان است.

بیشتر بخوانید:

سفر سومین مقام ارشد آمریکایی به تایوان و واکنش چین

هشدار موشکی تایوان به چین

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، ارتش تایوان برای نخستین بار به طرف یک پهپاد چینی که به دنبال چندین هفته مانورهای نظامی، در اطراف یکی از جزایر نزدیک به چین پرواز می‌کرد، تیر هشدار شلیک کرد.

از زمانی که پکن در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مانورهای نظامی‌اش را افزایش داده، تایپه از افزایش پروازهای پهپادها بر فراز پایگاه‌های نظامی در جزایر دور افتاده تایوان خبر داده است.

چین، تایوان را بخش جدایی‌ناپذیر قلمرو خود می‌داند و با هرگونه ارتباط رسمی میان تایپه و دیگر کشورها مخالف است. آمریکا ارتباطات فعال خود را با تایوان حفظ کرده و تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار به تایوان می‌فروشد. پکن بارها اعلام کرده که اصل چین واحد یکی از اساس‌های سیاسی روابط چین-آمریکاست و نقض‌های صورت گرفته توسط آمریکا همکاری میان این دو کشور را به خطر می‌اندازد و صلح و ثبات در تنگه تایوان را نیز تهدید می‌کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *