رئیس‌جمهوری چین وارد قزاقستان شد

منابع خبری چین، از ورود رئیس جمهوری چین به قزاقستان خبر دادند.

به گزارش تجارت ایران و چین، خبرگزاری شینهوا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین وار نور سلطان، پایتخت قزاقستان شده است. این نخستین سفر خارجی وی پس از پاندمی کرونا است.

بیشتر بخوانید:

زغال سنگ قزاقستان روزنه امید چین

آمریکا یا قزاقستان، مقصد نهایی ماینرهای چینی

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، رئیس جمهوری چین امروز به آسیای میانه رفته و در سفری سه روزه وارد قزاقستان شده و پس از آن به ازبکستان می‌رود. این اولین سفر رهبری چین پس از دو سال و نیم از زمان پاندمی کرونا به شمار می‌رود. بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی چین (شینهوا)، هواپیمای چارتر شی جینپینگ در فرودگاه نورسلطان به زمین نشست.

از سوی دیگر انتظار می‌رود شی جینپینگ در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای که در شهر سمرقند ازبکستان برگزار خواهد شد و از روز پنج‌شنبه است، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ملاقات کند. رهبران این بلوک متشکل از ۸ کشور در برای گفتگو درباره همکاری امنیتی منطقه‌ای و اقتصادی و سیاسی با یکدیگر دیدار و رایزنی خواهند کرد.

آخرین سفر رئیس جمهوری چین به خارج از کشورش، یک سفر رسمی به میانمار در ژانویه ۲۰۲۰ بود؛ چند روز پیش از آنکه شهر ووهان بابت شیوع ناگهانی کووید-۱۹ قرنطینه شود.

در جریان این سفر، رئیس جمهوری چین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان و شوکت میرضیایف، رهبر ازبکستان ملاقات خواهد کرد. بر اساس بیانیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه چین، این سفر پیش از نشست مهم کنگره حزب کمونیست چین در اکتبر بسیار مهم تلقی می‌شود.

پیشتر سفیر قزاقستان در چین گفت که یک سری اسناد برای اینکه در جریان سفر رئیس جمهوری چین به امضا برسند، آماده شده‌اند و از جمله این موارد می‌توان به سند تحولات روابط دوجانبه در سه دهه آتی و توافق روی همکاری تجاری و اقتصادی اشاره کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *