مخالفت چین با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در رابطه با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تاکید کرد که پکن با هر گونه تحریم غیرقانونی و یک‌جانبه بدون مبنا در قوانین بین‌المللی مخالف است.

به گزارش تجارت ایران و چین، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه سه فرمانده ارشد نظامی و یک شرکت ساخت پهپاد در ایران گفت که پکن با این‌گونه تحریم‌ها مخالف است.

بیشتر بخوانید:

تحریم‌های آمریکا علیه پهپادهای چینی

انتقاد چین از تحریم‌های دولت ترامپ بر ایران

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، به نقل از گزارش وب سایت وزارت امورخارجه چین، وانگ ونبین تصریح کرد: چین با تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه که بدون دستور شورای امنیت سازمان ملل و بدون مبنایی در قوانین بین المللی اعمال می‌شود، مخالف است.

وی افزود: در شرایط کنونی، ما تمام طرف‌های ذی‌نفع را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. ما تمام تلاش‌های دیپلماتیکی را که برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین و تلاش‌ها برای همکاری در جهت کاهش تنش مفید است، تشویق و از آنها حمایت می‌کنیم.

مقامات اروپایی، آمریکایی و اوکراینی در روزهای اخیر بارها مدعی شده‌اند که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است تا از آنها در حملات علیه اوکراین استفاده کند، ادعایی بی‌اساس که مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌طور قوی آن را رد می‌کنند.

در همین رابطه، شورای اروپا روز پنج‌شنبه با تکیه بر این ادعای باثبات نشده بدون ارائه هیچ سند و مدرکی از اعمال تحریم علیه سه شخص و یک نهاد به اتهام “ارسال پهپاد به روسیه برای شرکت در جنگ علیه اوکراین” خبر داد و اعلام کرد که این تحریم‌ها نشان‌دهنده عزم اتحادیه اروپا در ارائه پاسخ سریع و قاطع به اقدامات ایران در حمایت از ستیزه‌جویی‌های روسیه علیه اوکراین است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به تازگی در گفت‌وگو با همتای کروات خود با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی مقامات این کشور مبنی بر این‌که از پهپادهای ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده‌اند در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار داشت: ما به‌طور قوی مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: البته ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و هیچ‌یک از تسلیحات ایرانی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین قرار نداده‌ایم.

همچنین واسیلی نبنزیا، نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل در نشست روز جمعه شورای امنیت با رد ادعاها مبنی بر استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین تاکید کرد که این هواپیماهای بدون سرنشین ساخت روسیه است و هر گونه تحقیق سازمان ملل در این باره به‌طور جدی  بر روابط روسیه با این سازمان تاثیرگذار خواهد بود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *