تبریک «شی» به «لولا»؛ چرخش دوباره برزیل به سمت چین

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین روز سه شنبه (۱۰ آبان ماه) پیروزی «لولا داسیلوا» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل را تبریک گفت؛ انتخاباتی که نتیجه آن راه جدیدی را برای جهش در مناسبات اقتصادی، تجاری و سیاسی دو غول اقتصادی آسیا و آمریکای لاتین باز کرده است.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از سوت چاینا مورنیگ پست، رییس جمهوری چین در پیام تبریک خود گفت: «دوستی دیرینه چین و برزیل برای حفظ صلح و ثبات منطقه ای و جهانی و ترویج توسعه و رفاه مشترک» بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:

تاکید نخست وزیر ژاپن بر اهمیت روابط سازنده با چین

گسترش همه جانبه روابط براساس منافع و احترام متقابل

ز در پیامی پیروزی لولا در انتخابات را تبریک گفت.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت پکن مایل است با دولت جدید لولا همکاری کند تا همکاری استراتژیک جامع بین چین و برزیل به سطح جدیدی ارتقا یابد.

ایناسیو لولا داسیلوا در دور دوم انتخابات برزیل، ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق این کشور را که گرایش به سمت آمریکا داشت، شکست داد و به نظر می رسد با بدست گرفتن سکان هدایت برزیل به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی آمریکای لاتین، بخواهد آن را از مسیر گرایش به آمریکا، به سمت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ابرقدرت نوظهور جهان یعنی چین سوق دهد.

پیروزی لولا در انتخابات

« لولا در آستانه هفتاد و هفتمین سالروز تولدش (۲۷ اکتبر ۱۹۴۵) ، دوباره عنوان کرسی رئیس‌جمهوری برزیل را از آن خود کرد. پس از ماه‌ها رقابت انتخاباتی فشرده، این سیاستمدار کهنه‌کار با شکست «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری سابق و نه چندان محبوب برزیل، برای سومین بار، رئیس‌جمهوری این کشور پهناور شد. براساس شمارش ۹۹.۹۹ درصد مجموع آرا، لولا با کسب ۵۰.۹ درصد در مقابل ۴۹.۱ درصد ، پیروز شد.

داسیلوا توانست از مشارکت ۷۹.۴۱ درصدی مردم، حدود ۶۰ میلیون رای را از آن خود کند؛ نه تنها هیچکس تاکنون در انتخابات برزیل به این میزان رای دست نیافته بود بلکه هیچکس با این اختلاف ناچیز پیروز نشده بود؛ نشانه‌هایی که بازگشت داسیلوا را تاریخی می‌کند.

لولا ، ۱۹ سال پیش توانست برزیل را به عنوان کشوری که در یک بحران اقتصادی پیچیده با بدهی عمومی بالا، کاهش ارزش پول و کاهش تولید ناخالص داخلی، بیکاری، فقر و نابرابری غوطه‌ور بود، احیا کند. اکنون لولا، سه سال پس از ترک زندانی که ۵۸۰ روز را در آن گذراند، خود را به عالی‌ترین جایگاه پهناورترین کشور آمریکای لاتین رسانده است. اما او تازه در اول یک راه سخت قرار دارد زیرا کشوری که او از سلف خود بولسونارو تحویل گرفته، برزیلی نیست که در سال های ریاست جمهوری خود ساخته بود و به ترقی رسانده بود.

از همین روز، طبیعی است که لولا داسیلوا بخواهد سکان کشتی اقتصاد کشورش را به سرعت به سمت چین بچرخاند و با احیای دوباره مناسبات دو قدرت اقتصادی در دوسوی کره زمین، بار دیگر طعم توسعه را به مردم کشورش بچشاند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *