تولید در آسیا همگام با کرونا در چین و رکود اقتصاد در جهان

نظرسنجی‌های تجاری نشان داد که تولید کارخانه‌های آسیا در ماه اکتبر به دلیل ترس از رکود جهانی و سیاست‌های چین در مقابل کووید که به تقاضا آسیب می‌زند، کاهش یافت و به اختلالات مداوم عرضه و تیره‌کردن چشم‌انداز بهبود افزود.

به گزارش تجارت ایران و چین، تحلیلگران اظهار کردند که انتظار می‌رود افزایش بیشتر نرخ بهره ایالات‌متحده بیشتر بانک‌های مرکزی آسیا را مجبور کند تا با تشدید سیاست‌های پولی خود از خروج سرمایه جلوگیری کنند. فعالیت‌های تولیدی در کره‌جنوبی، تایوان و مالزی در ماه اکتبر کاهش یافت و در ژاپن با کمترین سرعت در ۲۱ ماه اخیر گسترش یافت که نشان‌دهنده مشکلات ناشی از کند شدن تقاضای چین و هزینه‌های بالای واردات است.

بیشتر بخوانید:

صنعت چین در رکود درجا می زند؟

سهم چین در رشد اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۷؟

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه اکتبر به ۴۹.۲ رسید که نسبت به ۴۸.۱ در سپتامبر افزایش داشت اما همچنان زیر مرز ۵۰ واحدی که رشد را از انقباض جدا می‌کند، باقی ماند.

تورو نیشیهاما، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی Dai-ichi Life در توکیو گفت: آسیا به شدت به چین متکی است. سیاست کووید صفر آن همچنان زنجیره تامین را مختل می‌کند و مسافران چینی را از بازگشت به مقاصد گردشگری آسیا باز می‌دارد. همچنین به صادرات منطقه آسیب می رساند.

مشکل بزرگ دیگر سرعت افزایش نرخ بهره ایالات‌متحده است. اگر فدرال رزرو به افزایش مداوم نرخ بهره ادامه دهد، این امر می‌تواند باعث خروج سرمایه از آسیا شود و به صادرات آسیب برساند. فعالیت کارخانه‌ها در اندونزی در ماه اکتبر با سرعت کمتری گسترش یافت و شاخص مدیران خرید از ۵۳.۷ در سپتامبر به ۵۱.۸ رسید.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های اقتصادی آسیا را به دلیل انقباض پولی جهانی، افزایش تورم ناشی از جنگ اوکراین و کاهش شدید رشد چین، چشم‌انداز بهبود منطقه را کاهش داد. عواقب ناشی از محدودیت های سختگیرانه کووید- ۱۹ چین همچنان در حال گسترش است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *