گونه گیاه جدیدی در چین کشف شد

در طی یک کاوش گیاه شناسی در رودخانه لوژی در چین، محققان باغ گیاه شناسی گرمسیری Xishuangbanna (XTBG) از آکادمی علوم چین، گونه ناشناخته Ceropegia متعلق به دسته  Chionopegia را جمع آوری کردند.

براساس گزارش تجارت ایران و چین، گیاه Ceropegia گونه ای از گیاهان از خانواده Apocynaceae  است، این گیاهان بومی آفریقا، جنوب آسیا و استرالیا هستند.اخیرا بر اساس یک مطالعه فیلوژنتیک ، Ceropegia شامل بیش از 700 گونه در 63 بخش است. شاخه سروپژیا Chionopegia عمدتاً در منطقه هیمالیا، پاکستان و هند از شرق تا چین وجود دارد و حدود 18 گونه گیاه Ceropegia متعلق به این دسته است.

پس از بررسی علوم و مطالعات مورفولوژیکی، محققان تایید کردند که این گونه گیاهی کاملا جدید است. آنها این گیاه جدید را Ceropegia eshanensis برای اشاره به نوع محل پیدایش آن در شهری که آن را یافته بودند یعنی یوننان، نام گذاری کردند و آن را در تایوان تکثیر کردند.

بیشتر بخوانید:

Ceropegia eshanensis گیاهی چند ساله رونده دوقلویی است. تفاوت آشکار این گیاه با گونه های C. driophila و C. exigua ،در داشتن ساقه‌های قدیمی عدسی‌سله‌ای متراکم، تیغه‌های برگ‌های بیضی ، عدم داشتن کرک، پایه گسترده میخی شکل، کمی رو به پایین و دمگل‌های بلندتر است. همچنین این گیاه تازه کشف شده با داشتن دمبرگ های بلندتر و لوب های بین پایه ای که به دو دندانه ی مثلثی در راس تقسیم شده اند، به راحتی از C. exigua قابل تشخیص است.

براساس گزارش منتشر شده در تک ناک، در طول کل این سفر تحقیقاتی، تنها یک گونه از Ceropegia eshanensis یافت شد که به صورت پراکنده در جنگل‌های پهن برگ نیمه مرطوب سبز پراکنده شده بود و در اطراف شاخه‌ها در بیشه‌های نزدیک روستای فاو، به دو عدد تکثیر می شد. زیستگاه این گیاه به ناچار توسط روستاییان محلی مختل می شود.

در نتیجه، محققان وضعیت حفاظتی این گیاه را طبق فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت از دسته‌ها و معیارهای گونه‌های در معرض خطر ، به عنوان «در معرض خطر بحرانی» (CR) طبقه‌بندی کردند.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *