تولید 200 میلیون کیلو وات برق هسته ای در چین تا 2035

کارشناس برجسته چین بر این باور است نیروگاههای انرژی هسته ای چین از نظر ایمنی در جهان پیشرو هستند و توانایی تولید برق هسته ای فراتر از ۲۰۰ میلیون کیلووات را چین تا ۲۰۳۵ دارند.

به گزارش تجارت ایران و چین، «لو تیژونگ» عضو کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین در مصاحبه ای اختصاصی به گلوبال تایمز می گوید نیروگاههای انرژی هسته ای چین از نظر ایمنی در جهان پیشرو هستند. به عبارت دیگر توسعه انرژی هسته ای یک انتخاب اجتناب ناپذیر برای حصول اطمینان از توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی چین به شمار می آید که نیاز مردم به زندگی بهتر را تامین می کند و زمینه را برای تحقق هدف موسوم به “کربن دوگانه” این کشور را فراهم می اورد.

چین همچنین اعلام کرده است که تا قبل از سال ۲۰۳۰ میزان انتشار دی اکسید کربن به اوج خود خواهد رسید. چین همچنین تا قبل از سال ۲۰۶۰ به توانایی خنثی سازی کربن دست خواهد یافت. این مساله به نوعی تحقق اهداف مربوط به تولید «کربن دوگانه» به شمار می آید.

لو که در حال حاضر دستیار مدیر کل شرکت ملی هسته ای چین (سی ان ان سی) و همچنین رییس حزب و رییس شرکت ملی انرژی هسته ای چین نیز به شمار می آید، می گوید: پکن باید به روشی منظم ساخت پروژه های انرژی هسته ای را در استان های داخلی خود که تقاضا برای برق زیاد است و توانایی تامین برق نیزنسبتا ضعیف است، ارتقا دهد …

وی بر این باور است که افزایش نسبت انرژی هسته ای در بخش انرژی به حصول اطمینان از ایمنی سیستم شبکه برق کمک شایانی می کند. علاوه بر این، انرژی هسته ای همچنین دارای پتانسیل زیادی در تامین گرمایش پاک، تامین بخار صنعتی، نمک زدایی دریایی، تولید ایزوتوپ و همچنین موارد متعدد دیگر دارد.

به گفته لو، انرژی حاصل از شکافت هسته ای ۱ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ معادل ۲,۷۰۰ تن زغال سنگ استاندارد و ۱,۷۰۰ تن نفت خام است. یک نیروگاه هسته ای یک مگاواتی تنها به ۳۰ تن سوخت گیری در سال نیاز دارد. این در حالیست که نیروگاه متکی به سوخت فسیلی نیازمند ۳ میلیون تن زغال سنگ است.

لو خاطرنشان کرد که در حال حاضر ۷۶ واحد انرژی هسته ای در سرزمین اصلی چین با ظرفیت ۸۱ میلیون کیلووات در حال ساخت هستند که از این منظر چین در جایگاه دوم در جهان قرار دارد.

وی افزود: تولید انرژی از طریق انرژی هسته ای تجمعی می تواند از ۳ تریلیون کیلووات ساعت فراتر رفته و میزان کاهش انتشار دی اکسید کربن را به حدود ۲.۵ میلیارد تن برساند.

چین همچنین در صدر شاخص های انجمن جهانی بهره‌برداران ترکیبی واحد جهانی انرژی هسته ای موسوم به وانو قرار دارد.

بر اساس گزارش منتشر شده در ایرنا، انتظار می رود تا سال ۲۰۳۵ ظرفیت نیروگاههای هسته ای نصب شده در سرزمین اصلی چین به بیش از ۲۰۰ میلیون کیلووات برسد که این میزان قادر است ۱۰ تا ۱۵ درصد از تولید برق این کشور را را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *