نخست وزیر روسیه-سایت تجارت ایران و چین

یوآن و روبل پادشاه تبادلات تجاری چین و روسیه

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از خبرگزاری مهر، «میخائیل میشوستین»، نخست‌وزیر روسیه که هم‌اکنون در پکن به سر می‌برد در دیدار با «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین اعلام کرد که حجم تبادلات تجاری بین دو کشور امسال از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

وی دراین‌باره گفت: روابط بین مسکو و پکن در حال حاضر پیشرفت بی‌سابقه‌ای داشته است.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین تصمیم گرفتند که خطوط راهبردی برای افزایش همکاری‌ها در ۸ حوزه را ترسیم کنند.

به گفته میشوستین «دولت‌های روسیه و چین با تلاش‌های مشترک و هماهنگ در بالاترین سطوح در حال اجرایی‌کردن توافق‌های دوطرفه هستند.»

وی با بیان اینکه «در حال حاضر ۷۰ درصد تسویه‌حساب‌های مالی بین روسیه و چین با ارزهای ملی دو کشور انجام می‌شود» گفت: امسال طبق برنامه‌ریزی‌ها حجم تجارت بین دو کشور نه تنها به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، بلکه از این عدد هم عبور خواهیم کرد.

چین و روسیه در سالهای اخیر در چارچوب راهبرد اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. چین تا پیش از این عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد ، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است.

«لی ژانشو»، رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) دی‌ماه پارسال در دیدار با روسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملا همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *