تراشه-سایت تجارت ایران و چین

درخواست لغو محدودیت صادرات تراشه چین از ژاپن

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، از ژاپن خواست کنترل صادرات نیمه هادی را متوقف کند و این کار را اشتباهی خواند که قوانین بین المللی اقتصادی و تجاری را نقض جدی می کند.

آخرین محکومیت چین در مورد محدودیت های صادراتی در جریان گفت وگوهای وانگ با یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر بازرگانی ژاپن در 26 می طی کنفرانس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه صورت گرفت.

ژاپن، به همراه هلند، در ماه ژانویه(دی و بهمن) موافقت کردند فروش برخی ابزارهای ساخت تراشه و صادرات 23 نوع تجهیزات تولید نیمه هادی به چین را محدود کنند.

ایالات متحده سال گذشته این محدودیت ها را با هدف کند کردن کار چین در مورد ابررایانه ها و توسعه سیستم های هوش مصنوعی وضع کرد.

همچنین در بیانیه روز دوشنبه وزارت بازرگانی چین آمده است که این کشور مایل است با ژاپن در زمینه های کلیدی اقتصادی و تجاری همکاری کند.

روز جمعه، نیشیمورا با جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده دیدار کرد و دو طرف توافق کردند که همکاری در تحقیق و توسعه تراشه ها و فناوری های پیشرفته مانند محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی را تعمیق بخشند.

وانگ همچنین از سیاست های اقتصادی و تجاری ایالات متحده در قبال چین، در چارچوب اقتصادی هند-اقیانوس آرام به رهبری آمریکا انتقاد کرد.

ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته گروه هفت (G7) در این ماه موافقت کردند تا از چین جدا نشوند اما همکاری خود با دومین اقتصاد بزرگ جهان را در مواردی مانند تراشه گرفته تا مواد معدنی کاهش دهند.

پیش از این شرکت های چینی که در پروژه های زیرساختی کلیدی فعالیت می کنند، از خرید محصولات تولیدکننده نیمه رساناهای آمریکایی(میکرون) منع شده بودند که پس از آن وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرده که ایالات متحده ممنوعیت چین در مورد خرید تراشه های میکرون را تحمل نخواهد کرد.

نبرد روی نیمه هادی ها بخشی از شکاف فزاینده بین ایالات متحده و چین است. در سال های اخیر روابط این دو به پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده است.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *