سنگ های 145 میلیون ساله در چین-سایت تجارت ایران و چین

آغاز عملیات حفاری در عمق 10هزار متری زیر زمین در چین

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، درست در روزی که فضاپیمای شنزو-۱۶ میزبان اولین فضانورد غیرنظامی چین در سفر به فضا بود، این کشور در روز سه‌شنبه عملیات حفر در اعماق زمین را نیز آغاز کرد.کشور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در نظر دارد که در فضای بیرون از جو کره زمین و همچنین در سطوح زیرین این کره خاکی، مرزهای جدیدی را در نوردد.بر اساس این گزارش، مته حفاری باریک بیش از ۱۰ لایه سنگی را در هم خواهد شکافت تا اینکه به لایه‌های دوره موسوم به «کرتاسه» در پوسته زمین برسد که دارای سنگ‌هایی با قدمت ۱۴۵ میلیون ساله است.

کشور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در نظر دارد که در فضای بیرون از جو کره زمین و همچنین در سطوح زیرین این کره خاکی، مرزهای جدیدی را در نوردد.

به گزارش خبرگزاری رسمی شین‌هوآ، حفاری عمیق‌ترین «گمانه» کشور چین روز سه‌شنبه در منطقه نفت‌خیز سین‌کیانگ آغاز شد.

گمانه یا «بورهول / borehole» به حفره‌ای با قطر کم گفته می‌شود که تا عمق زیاد زمین ادامه دارد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در سخنانی که در سال ۲۰۲۱ میلادی خطاب به برخی از دانشمندان برجسته این کشور انجام شد، خواستار پیشرفت بیشتر در زمینه اکتشاف اعماق زمین شد.

چنین کاری می‌تواند منابع معدنی و انرژی را شناسایی کرده و به ارزیابی خطرات بلایای زیست‌محیطی، مانند زلزله و فوران‌های آتشفشانی کمک کند.

در همین راستا، دانشمندان چینی قصد دارند حفره‌ای به درازای ۱۰ هزار متر در پوسته زمین حفر کنند.

بر اساس این گزارش، مته حفاری باریک بیش از ۱۰ لایه سنگی را در هم خواهد شکافت تا اینکه به لایه‌های دوره موسوم به «کرتاسه» در پوسته زمین برسد که دارای سنگ‌هایی با قدمت ۱۴۵ میلیون ساله است.رکورد عمیق‌ترین گمانه ساخته شده توسط بشر همچنان به حفره «اَبَرژرف کولا» در روسیه تعلق دارد که پس از بیست سال حفاری در سال ۱۹۸۹ به عمق ۱۲۲۶۲ متری زمین رسیده است.

چین روز سه‌شنبه فضاپیمای «شنزو- ۱۶» همراه با سه فضانورد از جمله اولین فرد غیرنظامی چینی را به فضا فرستاد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *