افزایش حجم تجارت چین و روسیه

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از ایرنا، داده های رسمی روز چهارشنبه نشان داد که با افزایش حمایت چین از متحد تحریم شده‌ یعنی روسیه، مجموع تجارت چین و روسیه در ماه مه به رقمی رسید که از زمان آغاز جنگ مسکو در اوکراین مشاهده نشده بود.

تبادلات تجاری بین این دو کشور در ماه گذشته ۲۰.۵ میلیارد دلار بود، داده های پکن نشان داد که واردات چین از روسیه به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار است. هیچ تفکیک رسمی از ارقام ارایه نشده است اما نشان می دهد صادرات چین برای اولین بار از فوریه به طور گسترده تری کاهش یافته است. افزایش تورم جهانی، خطر رکود در سایر نقاط و تنش های ژئوپلیتیکی با ایالات متحده تقاضا برای محصولات چینی را تضعیف کرده است اما تجارت چین با روسیه، روند نزولی صادرات برای پکن را کاهش داد.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و بر اساس داده های گمرک چین، تجارت بین آنها در سال گذشته به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلار رسید. طی نشستی در ماه مارس(اسفند ۱۴۰۱)، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با استقبال از شراکت بدون محدودیت خود، متعهد شدند که تجارت میان دو کشور را تا ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش دهند.

معاون نخست وزیر روسیه «الکساندر نواک» ماه گذشته گفت: صادرات انرژی روسیه به چین در سال جاری ۴۰ درصد رشد خواهد کرد.

چین می‌گوید در جنگ اوکراین، کاملا بی‌طرف است اما به دلیل امتناع از محکومیت مسکو و مشارکت راهبردی نزدیک آن با روسیه از سوی کشورهای غربی مورد انتقاد قرار گرفته است.

آخرین اطلاعات نشان داد که صادرات چین به روسیه در ماه مه ۷۵.۶ درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان از زمان حمله روسیه به اوکراین است. این داده‌ها به طور گسترده‌ ضعف‌های اقتصاد شماره دو جهان را نشان می‌دهند که با کاهش فعالیت تولیدی در ماه مه برای دومین ماه متوالی، همراه بوده است.

مقامات چین از بزرگترین بانک‌های این کشور خواسته‌اند تا نرخ سپرده‌های خود را برای تقویت اقتصادی کاهش دهند. تحلیلگران درباره این موضوع گفتند چنین اقدامی می تواند نشان دهد که بانک خلق چین در حال بررسی کاهش نرخ بهره در ماه جاری است.

به گفته یک موسسه مشاوره اقتصادی در پکن، بخش املاک که همراه با ساخت و ساز حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد، سال گذشته بدترین رکود خود را تجربه کرد.

تحلیلگران کپیتال اکونومیکس در یادداشتی در روز چهارشنبه نوشتند داده‌های تجاری ماه مه حاکی از کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای چینی است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *