سایت تجارت ایران و چین

رشد ثابت ۴.۷ درصدی تجارت خارجی چین

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از ایرنا، براساس داده های منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین رشد صادرات این کشور با افزایش ۸.۱ درصدی به ۹.۶۲ تریلیون یوآن معادل ۱.۳۵ تریلیون دلار در سال جاری میلادی رسیده است. این درحالی است که رشد واردات نیز ۰.۵ درصد بوده و به ۷.۱۵ تریلیون یوآن رسیده است.

در ۵ ماه اول سال جاری میلادی ساختار بخش تجارت خارجی چین به روند رشد خود با شرکای تجاری مهم ادامه می دهد. اتحادیه جنوب شرق آسیا(آ سه آن) همچنان بزرگترین شریک تجاری چین است که به تجارتی دوجانبه ۹.۹ درصدی معادل ۲.۵۹ تریلیون یوآن رسیده است که ۱۵.۴ درصد کل تجارت خارجی این کشور را شکل می دهد.

تجارت چین با اتحادیه اروپا یعنی دومین شریک تجاری این کشور نیز تا ۳.۶ درصد معادل ۲.۲۸ تریلیون یوآن رشد داشته است.

طی این مدت حجم کلی واردات و صادرات چین با کشورهای طرح ابتکاری کمربند و جاده به ۱۳.۲ درصد معادل ۵.۷۸ افزایش یافته است. به علاوه این رقم با ۵ کشور آسیای میانه به افزایش چشمگیر ۴۴ درصدی رسیده است. تجارت خارجی چین با دیگر اعضای شرکای اقتصادی جامع منطقه ای(RCEP) تا ۴.۵ درصد افزایش داشته و به ۵.۱۱ تریلیون یوآن در ۵ ماه اول سال جاری میلادی رسیده است.

همزمان شرکت های خصوصی نیز نقشی بزرگ در پیشبرد تجارت خارجی این کشور ایفا کردند. در ۵ ماهه اول سال جاری میلادی حجم کلی تجارت شرکت های خصوصی چین با رشدی ۱۳.۱ درصدی به ۸.۸۶ تریلیون یوآن رسیده است.

باوجود افزایش چالش های خارجی برای چین تجارت خارجی این کشور ۰.۵ درصد سال به سال در ماه مه رشد داشته و به ۳.۴۵ تریلیون یوآن رسیده است. باتوجه به چالش هایی که در زمینه صادرات از جمله تقاضای خارجی نامطمئن و خطرات تجارت برای چین وجود داشته است، وانگ شوون معاون وزیر تجارت این کشور در کنفرانس مطبوعاتی روز ۲۳ آوریل سال جاری میلادی گفته بود این وزارتخانه به شکل گسترده نمایشگاه های خود را از سرمی گیرد و پروازهای مسافربری افزایش خواهند یافت.

در نهایت چین راه هایی پیدا خواهد کرد تا صادرات خود را برای پیشرفت اقتصادی ثبات بخشد و شرکت ها را برای ادامه گسترش بازارها در کشورهای درحال توسعه در کنار بازارهای منطقه ای از جمله کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا هدایت خواهد کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *