درخواست جدید چین از ایران + جزئیات

به گزارش سایت تجارت ایران و چین به نقل از فردای اقتصاد،عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در مقطع کنونی برنامه‌هایی برای همکاری با چین در دستور کار وزارت خارجه قرار گرفته و نتیجه آن افزایش صادرات نفت به این کشور بوده که بازار بزرگی برای نفت خام و کاندنسیت ایران است.

در گزارشی که اخیرا رویترز منتشر کرده عنوان شده که پالایشگاه‌های مستقل ‌چین بدون توجه به فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا به‌دنبال واردات محموله‌های نفت خام ایران هستند.

بر پایه این گزارش؛ پس از تمدید کاهش عرضه نفت از سوی عربستان سعودی و روسیه و در نتیجه رشد قیمت‌های جهانی، اشتیاق برای خرید نفت خام ایران در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، در حال افزایش است. این در حالی صورت می‌گیرد که ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، تولید و صادرات خود را افزایش می‌دهد.

به نوشته رویترز؛ پالایشگاه‌های مستقل کوچک چین برای تأمین تقاضای بالای فصلی در حال خرید نفت ایران هستند.

بنا بر اعلام این خبرگزاری؛ داده‌های شرکت‌های تحلیل و مشاوره انرژی اف‌جی‌ئی و وورتکسا نشان می‌دهد صادرات روزانه نفت خام ایران به بالاترین سطح در بیش از چهار سال اخیر رسیده است.

در همین ارتباط علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی افزایش تقاضای نفت ایران از سوی پالایشگران چینی اظهارکرد: نتیجه تعاملات با چین و دیپلماسی موفق صورت گرفته از یک طرف و از سوی دیگر پیوستن ایران به بریکس و حرکت به سمت ایجاد تعامل منجر به این شد که یک اطمینان خاطر برای چینی‌ها ایجاد شود و با ایران بهتر کار کنند و علاوه بر تعامل سیاسی، تعامل اقتصادی بالایی نیز داشته باشیم.

وی افزود: ما اکنون در حد ۲۰ میلیارد دلار با چین همکاری اقتصادی داریم و سال‌های متمادی است که بحث بر سر این بوده که به ۵۰ میلیارد دلار تبادل اقتصادی با این کشور برسیم. حال آنکه سطح تعامل و تبادلات اقتصادی دو کشور باید از ۱۰۰ میلیارد دلار هم بیشتر می‌شد ولی به دلیل فراز و نشیب‌های تعامل با کشورهای شرق صورت گرفته ما نتوانستیم ظرفیت همکاری‌ها را گسترش دهیم.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در مقطع کنونی برنامه‌هایی برای همکاری با چین در دستور کار وزارت خارجه قرار گرفته و نتیجه آن افزایش صادرات نفت به این کشور بوده که بازار بزرگی برای نفت خام و کاندنسیت ایران است و به لحاظ سیاسی هم شرایطی است که ثبات نسبی ایجاد شده و می‌توان تعاملات در بخش نفت و فراورده را افزایش دهیم.

وی با اشاره به بزرگ‌تر شدن بازار نفت ایران در چین خاطرنشان کرد: باتوجه به تعاملات ایجاد شده می‌توان از بازار چین در بخش نفت و فرآورده بهره برد؛ البته علاوه بر افزایش تعاملات ایران و چین کاهش تولید نفت عربستان و روسیه نیز عاملی بر باز شدن فضا برای ورود بیشتر نفت ایران به بازار چین است، به هرحال عربستان در مقطعی توانسته بود بخش بزرگی از بازار چین را در حوزه نفت خام تصاحب کند و اکنون با کاهش تولید بخشی از این بازار ‌تقاضا به سمت ایران کشانده شده، علاوه بر اینها اقدامات دیپلماتیک بسیار موثر بوده است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به تاثیر الحاق به بریکس در افزایش تقاضای نفت ایران گفت: درحال‌حاضر با رشد قابل توجه بریکس در دهه گذشته موازنه قدرت از غرب به سمت شرق رفته و این باعث شده بریکس جایگاه خود در دنیا را باز کند. الحاق ایران به بریکس می‌تواند زمینه را برای بزرگ شدن اقتصاد و رفتن به سمت جهش اقتصادای فراهم کند و البته مستلزم این است که سطح تعاملات با دنیا افزایش باید و سعی شود با تدابیر و اقدامات دیپلماتیک تحریم را خنثی کند. نباید تنها نگاه به شرق داشت و باید با رویکرد جهانی اقتصاد را توسعه داد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *