اقتصاد چین وارد بحران می‌شود؟

به گزارش سایت ایران و چین به نقل از فردای اقتصاد: بازار سهام چین از سال ۲۰۲۱ که نقطه اوجی را تجربه کرد تا کنون با افت متوالی مواجه بوده است. در این بازه زمانی شاخص CSI بیش از ۴۰ درصد افت و شاخص بازار هنگ‌کنگ حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این دانش آموخته اقتصاد معتقد است، اقتصاد چین به عنوان کارخانه تولیدی بزرگ دنیا محسوب می‌شود و برای اقتصاد ایران که کامادیتی محور بوده حائز اهمیت است. اساسا تحولات اقتصاد چین، اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حمیدرضا پورسلیمی با حضور در برنامه بورسان عنوان کرد: مشکلات اقتصادی چین ممکن است به بحران اقتصادی در آینده منجر شود. اقتصاد این کشور در فصل سوم سال جاری بیش از ۴ درصد رشد را تجربه کرد و تا پایان سال بین ۴.۵ تا ۵ درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن ترامپ یک جنگ تجاری از سوی آمریکا با چین شروع شد. برخی متصور بودند ترامپ نگاهی منفی به تجارت خارجی داشته و به دنبال زنده کردن تولید داخل است. در دوران بایدن جنگ تجاری هدفمند و سخت شد. اروپا هم در ادامه محدودیت تجاری را در رابطه با چین شروع کرد. در واقع مقابله به واسطه این که چین در آینده برای غرب به یک تهدید تبدیل خواهد شد، کلید خورد.

پورسلیمی تصریح کرد: بازار سهام چین از سال ۲۰۲۱ که نقطه اوجی را تجربه کرد تا کنون با افت متوالی مواجه بوده است. در این بازه زمانی شاخص CSI بیش از ۴۰ درصد افت و شاخص بازار هنگ‌کنگ حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این دانش آموخته اقتصاد گفت: ارزیابی ها نشان میدهد در بازه زمانی مذکور شاخص PMI بین رونق و رکود نوساناتی را تجربه کرده است.

تقریبا از سال ۲۰۲۱ قیمت مسکن در چین کاهشی می‌شود حتی زمانی که دولت در این بخش احساس خطری از اتفاقات بد در این بازار دریافت می‌کند، هر چند تجدید نظر در سیاست‌ها و توسعه وام رهنی اتخاذ شد اما تقاضا برای وام مسکن از سال ۲۰۲۲ به بعد با افت قابل توجه مواجه گردید.

در برنامه امروز بورسان، حمیدرضا پورسلیمی دانش آموخته اقتصاد به آخرین وضعیت اقتصاد چین را بررسی کرد. در ادامه علی میرزاخانی سردبیر فردای اقتصاد به تشریح گزارشی از رویداد کیش اینوکس پرداخت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *