کشف فسیل اژدهای چینی ۲۴۰ میلیون ساله

 تیمی از دانشمندان اعلام کردند که بقایای فسیل شده یک خزنده ۲۴۰ میلیون ساله که در آب‌ها زندگی می‌کرده را کشف کرده‌اند که “اژدهای چینی” نام دارد.

به گزارش سایت تجارت ایران و چین؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «به گفته دانشمندان، این موجود باستانی به دلیل ظاهر مار مانندش «اژدها» و به دلیل اینکه در چین یافت می‌شود “چینی” نامیده می‌شود، این فسیل کشف شده اگرچه به صورت پیچ خورده پیدا شده، اما مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است از بینی تا دم حدود پنج متر (یا ۱۶.۴ فوت) طول داشته باشد».

با این حال، استخوان‌های آن تنها استخوان‌هایی نبودند که در اکتشافات فسیلی یافت شدند، بلکه استخوان‌های ماهی به خوبی در ناحیه معده آن یافت شد که نشان می‌دهد این خزنده یک شکارچی آبزی بوده است.

طبق این گزارش؛ این موجود که نام علمی آن Dinocephalosaurus orientalis است، گردن فوق العاده بلندی داشت و دانشمندان 32 استخوان مجزا از مهره‌های گردن را شمارش کردند.

«نیک فریزر»، نگهبان علوم طبیعی در موزه‌های ملی اسکاتلند، به بی‌بی‌سی نیوز گفت که این نمونه یک حیوان بسیار عجیب را نشان می‌دهد چرا که اکثر پستانداران تنها هفت مهره در گردن دارند و حتی براکیوسوروس گردن بلند معروف تنها ۱۳ مهره داشت. این آناتومی منحصربه‌فرد گردن حیوان را از مجموع بدن و دم بلندتر می‌کرد.

دانشمندان اشاره کردند که Dinocephalosaurus orientalis با گردن بلندش با خزنده دریایی عجیب دیگری به نام Tanystropheus hydroides که ماقبل تاریخ در همان زمان – تریاس میانه – در اروپا و چین فعلی زندگی می کرد، قابل مقایسه است.

در بیانیه‌ای آمده است: «هر دو خزندگان از نظر اندازه مشابه و دارای بسیاری از ویژگی‌های جمجمه مشترک هستند، از جمله نوع دندان‌های تیز، قفسه ماهی ‌شکل، با این حال، داینوسفالوساروس در داشتن مهره‌های متعدد در گردن و تنه منحصر به فرد است و حیوانی ماهی مانند با ظاهر مار هستند».

“اژدهای چینی” در ابتدا در سال ۲۰۰۳ شناسایی شد، اما دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند طول واقعی آن را تعیین کنند، زیرا مهره‌های کمتری در حفاری اولیه پیدا شد، این جانور علاوه بر گردن بلند و شکم پر از ماهی، به نظر می رسد که دارای باله نیز بوده باشد.

دانشمندان گمان می‌کنند که این یک شکارچی یواشکی بوده است که قبل از ربودن طعمه خود با دهان پر از دندان‌های تیز، مخفیانه به شکار خود می پردازد.

دکتر «استفان اسپایکمن»، متخصص خزندگان دریایی گردن دراز در موزه ایالتی تاریخ طبیعی در اشتوتگارت در این خصوص توضیح داد که دایناسفالوساروس یک دایناسفالوسور زنده زا بود (به این معنی که به جای تخم گذاری، زنده به دنیا می آورد).

علیرغم شباهت‌های سطحی به پلئیزیوزارهای گردن دراز، که حدود ۴۰ میلیون سال پس از دایناسفالوساروس تکامل یافتند و به عنوان الهام‌بخش هیولای دریاچه نسلم عمل کردند، دانشمندان گفتند که داینوسفالوساروس در واقع ارتباط نزدیکی با پلزیوساروس نداشته‌اند.

گفتنی است که در طول مطالعه اخیر، یک تیم بین‌المللی از اسکاتلند، آلمان، چین و ایالات متحده، فسیل‌های Dinocephalosaurus orientalis را برای یک دهه قبل از اعلام یافته‌های خود در ژورنال Earth and Environmental Science Transactions انجمن سلطنتی ادینبورگ مورد مطالعه قرار دادند.

دانشمندان امیدوارند از طریق تحقیقات بیشتر در آینده، به ویژه در مورد عملکرد دقیق گردن بلند در خزندگان دریایی، بینش بیشتری در مورد تکامل این گروه از حیوانات به دست آورند.

 

منبع: شفقنا

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *