ارسال سیگنال مبهم و متناقض از ژاپن به چین

سیاسی – سایت تجارت ایران و چین: تحلیلگران چینی، سیاست‌های ژاپن نسبت به چین را مبهم و متناقض عنوان می‌کنند و معتقدند احیای روابط راهبردی دو جانبه پس از پنج‌سال اگر چه مطلوب است، اما تاکید بیهوده توکیو مبنی بر تهدید از سوی پکن، تاثیر مثبت سیاست احیای مناسبات را از بین می‌برد.

به گزارش نشریه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، ناظران گفتند که ژاپن علیرغم تأکید اخیرش بر روابط «مفید متقابل» به چین سیگنال‌های مبهم و متناقضی را به چین ارسال می‌کند و خواستار تبادلات بیشتر در سطح بالا برای بهبود روابط بین همسایگان شدند.

ژاپن هفته گذشته کتاب آبی دیپلماتیک سالانه خود(بلوبوک دیپلماتیک ۲۰۲۴ ) را منتشر کرد که در آن پیام ایجاد روابط» سازنده و باثبات» با چین از طریق گفت و گو را تقویت کرد.

چونگ‌جایان کارشناس‌سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور در همین راستا، اظهار داشت: تاکید توسعه روابط «ژاپن-چین» در بلوبوک دیپلماتیک ۲۰۲۴، نشان می‌دهد که توکیو به همکاری یا حداقل ثبات در روابط با پکن با وجود چالش‌ها امیدوار است.

وی با بیان اینکه تعامل و گفت‌وگو حتی اگر توافقی وجود نداشته باشد مفید است، افزود: طرف ژاپنی منتظر اظهارات طرف چینی است که آیا مایل به توسعه روابط هست یا نه؟

در گزارش «ساوث چاینا مورنینگ پست»، آمده است ژاپن هم توسعه روابط با چین را خواستار است و هم پکن را چالش امنیتی خود می‌داند.

جانگ‌یون کارشناس سیاسی دانشگاه «نیگاتا» ژاپن هم در رابطه با اینکه توکیو از یک سوی بر توسعه روابط دو جانبه تاکید می‌کند و ازسوی دیگر پکن را چالش امنیتی خود می‌داند، تصریح کرد: این مواضع فقط سیگنال‌های مبهم یا متناقض به طرف چینی ارسال می‌کند.

وی افزود: احیای روابط راهبردی دو جانبه پس از پنج‌سال عالی به‌نظر می‌رسد اما تاکید بیهوده توکیو بر تهدید از سوی پکن، تاثیر مثبتی آن را از بین می‌برد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در دیدار با نمایندگان آمریکا گفته بود: اقدامات نظامی چین یک چالش راهبردی بی‌سابقه و بزرگ برای ژاپن و جهان است.

وی با بیان اینکه اوکراین امروز ممکن است آسیای‌شرقی فردا باشد، تصریح کرد: ما متعهد به تقویت همکاری راهبردی با واشنگتن هستیم و فعالیت‌های نظامی چین و روسیه را تهدیدهای اصلی در منطقه خود می‌دانیم.

جنگ‌جیهوا کارشناس مسائل ژاپن مرکز مطالعات ژاپن دانشگاه «جیائوتونگ» شانگهای در هم راستا، اظهار داشت: احیای روابط راهبردی و دو جانبه سودمند اما اتحاد نزدیک توکیو با واشنگتن و هم‌پیمانش برای محدود کردن پکن موجب باعث بی‌اعتمادی به پکن شده است.

جانگ‌یون با بیان اینکه مقامات دو کشور به اندازه کافی ارتباط برقرار نمی‌کنند که منجر به برداشت‌های نادرست از دو طرف می شود، تصریح کرد: ژاپن و چین باید گفت‌وگو درسطح بالا از سربگیرند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *