چگونه می توانیم وارد بازار تجاری چین شویم؟

قبل از ورود به بازار چین، شرکت­‌های سرمایه­‌گذار باید سیاست­‌های تجاری چین، منابع شخصی خود، سایر تجارت بین‌­المللی و برنامه­‌های بلندمدت و کوتاه­‌مدت­شان را بررسی کنند. توصیه می‌شود از شرکا یا نمایندگان چینی استفاده شود، چون آن­ها با قوانین محلی آشنایی کامل دارند و می­‌توانند کمک­‌کننده باشند.

به گزارش ایران‌چین‌ترید، شرکت­‌های خارجی به شکل­‌های مختلفی می­ توانند در بازار تجاری چین حضور داشته باشند: دفتر نمایندگی، سرمایه­ گذاری مشترک، سرمایه­ گذاری کاملا خارجی یا WFOE و سایر روش­‌های تشکیل شرکت.

سرمایه­ گذاری مشترک

منظور از سرمایه­‌گذاری مشترک، همان تشکیل شرکت است، با این تفاوت که از یک شریک چینی هم استفاده می‌­شود. سرمایه‌­گذاری مشترک، نوعی توافق بین شریک خارجی و شریک چینی است و یک رابطة رسمی جدیدی ایجاد می­‌کنند. مسئولیت­‌های مدیریتی، هزینه­‌های بهره‌­برداری، نحوه سرمایه­‌گذاری و ضرر و زیان مالی بین آن­ها تقسیم می­‌شود.

سرمایه­‌گذاری مشترک سهام و سرمایه­‌گذاری مشترک قراردادی متداول­ترین انواع سرمایه­‌گذاری مشترک هستند که به طور معمول برای شرکت­‌های بین‌المللی استفاده می­‌شوند.

بیشتر بخوانید: صادرات به چین ؛ چالش ها و فرصت ها

دفتر نمایندگی

دفتر نمایندگی یکی از ارزان­ترین، راحت‌­ترین و سریع‌ترین روش­‌ها برای شرکت­‌هایی است که علاقه­‌مند به حضور در چین هستند. یک دفتر نمایندگی باید نماینده­ای ارشد برای مدیریت آن استخدام کند. هم­چنین، یک سال بعد از شروع آغاز به کار دفتر نمایندگی، مقامات دولتی باید آن را به تأیید برسانند.

باید این نکته را مد نظر داشت که فعالیت­های دفتر نمایندگی دارای محدودیت­های متعددی است. به عنوان مثال، شرکت‌­ها نمی­‌توانند مستقیماً اقدام به استخدام بومیان کنند.

سرمایه­ گذاری کاملا خارجی یا WFOE

این نوع سرمایه­‌گذاری نیازمند حضور شریک چینی نیست و در عین حال، فرآیند شکل گیری‌اش پیچیده‌­تر است. از طریق این نوع سرمایه‌­گذاری، آزادی بیشتری در اختیار شرکت‌ها قرار داده می­‌شود و آن­ها می­‌توانند مستقیماً کادر بومی استخدام کنند.

بیشتر بخوانید:

نقش توزیع­‌کنندگان بومی

شرکت‌های خارجی که به دنبال ایجاد فعالیت‌های تجاری در بازار چین هستند، می­توانند با ایجاد یک شبکه فروش با توزیع کنندگان بومی در منطقه مورد علاقه شروع به کار کنند.

تحریریه ایران‌چین‌ترید آمادگی دارد در زمینه نحوه ورود به بازار چین و تجارت با شرکت‌های چینی به تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مشاوره ارایه دهد. ایران‌چین‌ترید تیمی متشکل از مشاوران ایرانی و چینی است که بیش از یک دهه سابقه تجارت بین دو کشور را در کارنامه خود دارند.

 

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *