7 اشتباهی که نباید در بازار چین مرتکب شوید

رونق بازار چین بستر مناسبی برای صادرات و واردات با این کشور فراهم آورده است؛ به طوریکه، امروزه چین به یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نیازهای وارداتی کشورمان تبدیل شده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، شروع تجارت با چین به عنوان یکی از مهمترین شرکاء تجاری ایران برای بسیاری از بازرگانان و تجاری که از آداب و رسوم تجارت با چینی‌ها به خوبی آگاه نیستند، چالش برانگیز بوده است. در ادامه به هفت اشتباه رایج در بازار چین اشاره می‌کنیم:

1- عدم محافظت از مشخصات شرکت

داشتن شرکت در چین به معنای حمایت از مشخصات شرکت شما (مثلاً نام برند) نیست. اگر نام، نشان یا شعار شما مشابه شرکت دیگری باشد، صاحب آن شرکت می‌تواند جلوی شما را بگیرد و مانع از صادرات و واردات با نشان تجاری مد نظر شما شود.

2- عدم استفاده از مهر شرکت

مهر، حکم امضای شما را دارد. بدون وجود مهر شرکت، تمام مدارک کاری که ثبت می‌کنید، عملاً بی‌معنا خواهد بود. مهر شرکت یعنی اعتبار شما در قراردادهای تجاری و رسمی. اگر شرکتی با سرمایه‌گذاری تماماً خارجی هستید، حتماً به مهر رسمی نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:  10 حقیقت مهم قبل از شرکت در نمایشگاه صادرات و واردات چین

3- حذف مکالمات وی چت

از نظر بسیاری از خارجی‌ها و برخی بومیان چینی، وجود مکالمات وی چت در چین ضروری است. اگر مشکلی برای شما پیش آمد و به دادگاه رفتید، با ارائه چت‌های وی چت می‌توانید اعاده حیثیت کنید.

4- اعتماد به گوانکسی

به‌کارگیری فلسفه گوانکسی در چین اصلاً کار بدی نیست، اما وابستگی بیش از حد به این اصل یکی از بدترین اشتباهاتی است که تاجران در چین مرتکب می‌شوند. درهر فرهنگ، به طور اسمی، به بعضی واژگان از روی تعصب و حس وطن‌پرستی تأکید می‌شود.

5- پیگیری نکردن معاملات شرکت

این اصل در هر جای دنیا باید رعایت شود تا جلوی هرگونه بی‌قانونی و کلاهبرداری گرفته شود.

6- عدم سازگاری با کشور چین

شرکت‌هایی که وارد بازار چین می‌شوند، در عین رعایت اصالت خود، باید خودشان را با قوانین و فرهنگ موجود در چین وفق دهند. برای مثال، مواد غذایی، خودرو و خرده‌فروشان باید در جای درستی سرمایه‌گذاری کنند. از طرف دیگر، اپلیکیشن آنلاین در چین، وی چت است که باید از آن استفاده نمود.

بیشتر بخوانید:

7- استخدام‌های اشتباه

یافتن کسی که نحوه معاشرت با چینی‌ها و خارجی‌ها را به صورت همزمان بلد باشد، کار آسانی نیست. توصیه می‌شود برای استخدام نیرو با یک شرکت معتبر مشورت داشته باشید.

تحریریه ایران‌چین‌ترید آمادگی دارد در زمینه نحوه ورود به بازار چین و تجارت با شرکت‌های چینی به تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مشاوره ارایه دهد. ایران‌چین‌ترید تیمی متشکل از مشاوران ایرانی و چینی است که بیش از یک دهه سابقه تجارت بین دو کشور را در کارنامه خود دارند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “7 اشتباهی که نباید در بازار چین مرتکب شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *