چین به فکر توسعه در مناطق شرق و غرب این کشور است

دولت چین به فکر توسعه و کاهش فاصله اقتصادی میان مناطق شرق و غرب کشور است.

به گزارش تجارت ایران و چین، دولت چین با تاسیس گروه راهبری توسعه غرب چین که ریاست آن را نخست‌وزیر این کشور بر عهده دارد، از سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد.

بیشتر بخوانید:

خروج آمریکا از افغانستان، چه مزایایی برای چین دارد؟

پاسخ «ژائو لیجیان» به ادعاهای بلینکن درباره دریای چین جنوبی

در گزارشی که توسط اتاق بازرگانی و صنایع ایران وچین منتشر شده، آمده است: گروه راهبری توسعه غرب چین، چگونگی اجرای سیاست‌های کلان در زمینه توسعه غرب این کشور را زیرنظر دارد و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌نماید. تفاوت در تولید ناخالص داخلی، تجارت خارجی و سرمایه خارجی جذب شده بین مناطق غربی و مناطق ساحلی در شرق این کشور قابل توجه بوده و دولت چین تلاش دارد با استفاده از مشوق‌های لازم و استفاده از ظرفیت ایده پهنه- راه توسعه متوازن را در چین برقرار کند.

نشست گروه راهبری توسعه غرب چین (زیر نظر شورای دولتی این کشور) به ریاست نخست وزیر و با حضور معاون اجرایی و برخی از معاونین وی (مانند آقای هو چون هوآ) به منظور بررسی روندهای طی شده در توسعه مناطق غربی برگزار شد. مناطق غربی چین شامل استان‌ها و مناطق خودمختار گوانگ شی، چونگ چینگ، سیچوان، گوئی جو، یون نان، تبت، شآن شی، گنسو، چینگ های، نینگ شیا و سین کیانگ است که از نظر وسعت 70 درصد و از لحاظ جمعیت یک سوم جمعیت چین را در خود جای داده است. این مناطق به نسبت مناطق ساحلی شرقی شامل پکن، تیان جین، هوبی، شاندونگ، جیانگسو، شانگهای، جه جیانگ، فوجین، گوانگدونگ و های نان از توسعه کمتری برخوردار هستند. تولید ناخالص داخلی در منطقه غرب در سال 2020، در مجموع 21,329 میلیارد یوان (بالغ بر 3,280 میلیارد دلار) بوده درحالی که این رقم در مناطق شرقی 52,575.2 میلیارد یوان (نزدیک به 8,100 میلیارد دلار) اعلام شده است. مناطق مرکزی شامل استان‌های شان شی، هه نان، هوبی، آنهویی، جیانگ شی و هونان در این سال تولید ناخالص داخلی 12,224.6 میلیارد یوان را تجربه کرده‌اند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *