پنج درسی که باید از توسعه چین آموخت

در سال های اخیر چین به عنوان یک کشور قدرتمند بر سر زبان‌ها افتاده است، اقتصاد چین روزهای خوشش را سپری می‌کند. بدون شک دستیابی چین به این رتبه و جایگاه مستلزم پی‌ریزی برنامه و سیستمی هماهنگ بوده است.

به گزارش تجارت ایران و چین، دولت چین با اتخاذ تدابیر درست مدیریتی تبدیل به قطب دوم اقتصاد دنیا شده است. این کشور روزهایی روشن در زمینه‌های علمی، اقتصادی، نظامی و … را سپری می‌کند. بکارگیری تجربیات چین و تنظیم آن در برنامه‌ی هر کشوری به اقتصاد و پویایی آن مجموعه‌ کمک‌ می کند.

در گزارشی از دنیای اقتصاد، پنج درسی که از توسعه چین باید آموخت، منتشر شد:

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

✴️ دولت چین با پیاده‌کردن ویژگی‌های دموکراتیک به درون بوروکراسی عریض و طویل حزب، فرصت دادن به بدعت‌ها، هدایت ابتکارهای محلی و خودکامگی به پویایی در اقتصاد رسیده است.

✴️ کی پاندو، یکی از اعضای هیات سودانی که در سال ۲۰۱۶ وارد چین شد با مشاهده زیبایی‌ها و شکوه به وجد آمد. چیزهایی که او در آنجا دید، متحیرش کرد: پارک‌های صنعتی مدرن، قطارهای سریع‌السیر، تاسیسات زیربنایی (سدها، جاده‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر) شگرف و مناظر شهری خیره‌کننده. او بعد از دیدن این مناظر با ذوق‌زدگی اظهار کرد: «چین محشر بود… باورتان نمی‌شود بگویم چقدر باشکوه است. هرگز چنین چیزی ندیده‌ام.»

بیشتر بخوانید:

چین به فکر توسعه زرادخانه اتمی

تصویب چهاردهمین برنامه هاینان؛ با رویکرد توسعه همه جانبه

✴️ با انتشار چنین واکنش‌هایی، غرب احساس خطر کرد. زیرا که روز به روز به جمع کشورهایی که از «مدل چینی» به جای لیبرال دموکراسی پیروی می‌کردند، بیشتر می‌شد. رهبری چین هم ناخواسته این ترس‌ها را تشدید کرده است. برای مثال رئیس‌جمهور چین، شی‌جین‌پینگ، در نوزدهمین کنگره حزب در سال۲۰۱۷ با اعتمادبه‌نفس اظهار کرد که کشورهای دیگر باید «شیوه چینی حل مسائل بشری» را الگوی خود قرار دهند.

✴️ ریچارد مک‌گرکور روزنامه‌نگار وال‌استریت در یادداشتی نوشت: شی در حال پیشبرد این ایده است که «نظام‌های سیاسی اقتدارگرا نه‌تنها مشروعند، بلکه می‌توانند بهتر از دموکراسی‌های غربی عمل کنند.» هدف اصلی پکن، به گفته مک‌گرگور، «حمایت از گسترش اقتدارگرایی است».

✴️ مدل چینی دقیقا چیست؟ شکی نیست چین در حالی به شکوفایی اقتصادی رسیده که از پذیرش دموکراسی غربی استنکاف ورزیده، اما آیا این به ‌آن معناست که اقتدارگرایی مسئول موفقیت کاپیتالیستی چین است؟

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *