8 آداب معاشرت تجاری و حرفه‌ای با چینی‌ها که باید بدانید

آداب معاشرت تجاری چینی منحصر به فرد و از جهات مختلف با فرهنگ غربی متفاوت است. اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار را در چین دارید و یا می‌خواهید با چین وارد تجارت شوید، مهم است که با فرهنگ چینی‌ها در کار تجارت آشنا باشید. کارشناسان تجارت ایران و چین با ذکر نکاتی در مورد آداب تجارت چینی به شما کمک می‌کنند تا شروعی موفق داشته باشید.

1- در پوشیدن لباس دقت داشته باشید: به تن کردن کراوات، پیراهن آستین بلند، کت و شلوار ضروری است. زنان هم باید لباس‌های پوشیده در ملاقات‌های تجاری انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: 15صنعت پرسود در چین برای سرمایه گذاری

2- کسب و کار در چین هرگز متوقف نمی‌شود: چینی‌ها یک ضرب‌المثل معروف دارند: «زندگی یعنی تجارت و کار.» چینی‌ها معمولاً ضیافت‌های شام و ناهار تجاری زیادی برگزار می‌کنند و از انجام این کار لذت می‌برند.

3- داشتن کارت ویزیت ضروری است: چینی‌ها به کارت ویزیت «پیان مینگ» می‌گویند. می‌توانید در کارت ویزیت‌تان از رزومه و محبوبیت برندتان اسم ببرید.

4- برگزای مراسمات تجاری حائز اهمیت است: در فرهنگ چینی، ایجاد اعتماد متقابل و بلندمدت با طرف مقابل بسیار ضروری است. رستوران می‌تواند گزینه خوبی باشد.

5- جلسات تجاری قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارند: حتماً 15 دقیقه قبل از قرار ملاقات، در محل حاضر شوید. شاید جلسه اول بی‌ثمر باشد، ولی ناامید نشوید. یا به طور مستقیم از واژه «خیر» استفاده نکنید و به جای آن، از عباراتی مثل «مطمئن نیستم» یا «شاید» بهره ببرید.

6- شناخت گوانکسی امری ضروری است: گوانکسی عبارت است از ایجاد روابط تجاری بلندمدت. به عنوان مثال، فرستادن هدیه برای طرف مقابل، گامی مثبت جهت تقویت روابط تجاری است.

7- اگر از شما سؤالات شخصی مثل «سن» یا «وضعیت تأهل» پرسیده شد، غافلگیر نشوید.

بیشتر بخوانید:

8- چینی‌ها عمدتاً شخصیتی محتاط دارند. تواضع آن‌ها دال بر مظلومیت‌شان نیست. نظام‌های اجتماعی و سیاسی چین بیشتر بر ارزش‌ها و نیازهای جامعه تمرکز دارند تا تفکر، حقوق و ایده‌های فردی.

تحریریه تجارت ایران و چین آمادگی دارد در زمینه نحوه ورود به بازار چین و تجارت با شرکت‌های چینی به تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مشاوره ارایه دهد. تجارت ایران و چین تیمی متشکل از مشاوران ایرانی و چینی است که بیش از یک دهه سابقه تجارت بین دو کشور را در کارنامه خود دارند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *