همکاری چین و ناتو در حمایت از افغانستان

چین و ناتو درباره اوضاع افغانستان به صورت تصویری و مجازی با یکدیگر رایزنی کردند.

به گزارش تجارت ایران و چین، سه‌شنبه 7 شهریور 1400 “وانگ یی” وزیر خارجه چین و “ینس استولتنبرگ” دبیر کل ناتو به صورت تصویری و مجازی با یکدیگر درباره مسئله افغانستان و ائتلاف نظانی غربی رایزنی کردند. چین طبق آخرین اخبار منتشر شده از کمک 200 میلیون یوآنی خود به افغانستان برای مصالح خبر داد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

منابع رسانه‌ای گزارش دادند، در بحبوحه اختلاف نظرهای طولانی مدت پکن و ناتو، دیپلمات ارشد چین با دبیرکل این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا درخصوص اوضاع افغانستان رایزنی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه چین روز سه شنبه (امروز) در بیانیه‌ای اعلام کرد، رایزنی وانگ یی وزیر خارجه این کشور با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو «مثبت و سازنده» بود.

این وزارتخانه اعلام کرد، در این رایزنی که روز گذشته از طریق تماس مجازی و تصویری انجام شد دو طرف روی «موضوعات مورد نگرانی مشترک» تمرکز کردند.

پکن اعلام کرد که وانگ یی و استولتنبرگ توافق کردند «استاندارد گفت‌و‌گو را برای پیشبرد همکاری عملی» بین چین و ناتو در موضوعاتی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با دزدی دریایی، امنیت سایبری و حفظ صلح بین‌المللی بالا ببرند.

وزارت خارجه چین و دیگر مقام‌های پکن توضیحات بیشتری درباره رایزنی وزیر خارجه این کشور با دبیرکل ناتو ارائه نداد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، چین که مرز مشترک کوچکی با افغانستان دارد، برای مدت مدید مخالف حضور نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان بوده اما «از ثبات نسبی ایجاد شده در نتیجه این حضور نفع برده است.

این رسانه آمریکایی افزود: «این کشور (چین) به شدت از خروج پر هرج و مرج ایالات متحده (از افغانستان) که راه را برای رسیدن طالبان به قدرت باز کرد انتقاد کرده و آن را عجولانه و غیرمسئولانه خوانده است».

مطابق بیانیه مطبوعاتی روز دوشنبه ناتو، ینس استولتنبرگ به وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که ائتلاف ناتو به افغانستان رفت تا مطمئن شود این کشور دیگر به عنوان پناهگاه تروریست‌ها عمل نمی‌کند.

بنا بر این بیانیه، دبیرکل ناتو به وزیر خاره چین افزود: که از سال ۲۰۰۱ (آغاز ماموریت ناتو و آمریکا در افغانستان) هیچ حمله‌ای علیه چین یا کشورهای عضو ناتو انجام نشده است.

استولتنبرگ همچنین در صحبت با وزیر خارجه چین، بر اهمیت «رویکرد هماهنگ بین‌المللی از جمله با کشورهای منطقه، برای پاسخگو کردن طالبان در قبال تعهدات خود در مقابله با تروریسم و حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان» تأکید کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان گزارش خود از رایزنی وزیر خارجه چین و دبیرکل ناتو به مواضع پکن در قبال افغانستان با توجه به تسلط طالبان اشاره کرد.

این رسانه آمریکایی نوشت: «چین سفارت خود را در کابل باز نگه داشته و گفت‌و‌گو با گروه طالبان را حفظ کرده است و در ماه جولای میزبان هیات طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر بود».

به گزارش آسوشیتدپرس، وانگ یی وزیر خارجه چین در دیدار ماه جولای با ملا عبدالغنی برادر در پکن، طالبان را «یک نیروی نظامی و سیاسی محوری در افغانستان» خواند و گفته بود که «انتظار می‌رود (طالبان) نقشی مهم در فرایند صلح، آشتی و بازسازی (در افغانستان) ایفا کند».

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *