بختیارلیک ترکمنستان در اختیار چین

طی توافقنامه‌ای که ترکمنستان و شرکت CNPC چین امضا کرده‌اند، مقرر شد 26 هکتار زمین برای اجرای پروژه ‌”بختیار لیک” در اختیار طرف چینی قرار بگیرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، “قربانقلی بردی محمداف” رئیس‌جمهور ترکمنستان طی حکمی 26 هکتار زمین به شرکت CNPC یکی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز چین برای پروژه بختیار لیک اجاره می‌دهد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

در گزارشی که توسط خبرگزاری فارس من منتشر شده، آمده است: در این زمین مجموعه‌ای از سازه‌های مهندسی در منطقه 18 هکتاری برای برداشت آب از آمودریا ساخته می‌شود و همچنین کمی بیشتر از 8.5 هکتار برای لوله کشی آب به تاسیسات میدان گازی واقع در منطقه «بختیارلیک» اختصاص خواهد داشت.

شرکت اجراکننده این پروژه یک شرکت چینی نفت و گاز به نام CNPC است که یکی از 3 شرکت بزرگ نفت و گاز در جهان است.

توافقنامه اشتراک تولید در بازده زمانی 30 ساله، بین CNPC و آژانس دولتی و استفاده از منابع هیدروکربن امضا شده بود که 5 سال پیش متوقف شد. بر اساس فرمان رئیس جمهور در تاریخ 15 جولای 2016، وظایف آن به امور دولتی ترکمن گاز و ترکمن نفت منتقل شد.

پروژه «بختیارلیک» منطقه‌ای با میدان‌های گازی بزرگ در ساحل راست آمودریا در منطقه شرقی ترکمنستان است.

تقریباً بیش از یک ماه پیش، ساخت چاه‌های پیچیده با مشارکت کمپانی CNPC در بزرگترین میدان گازی جهان به نام «گالکینیش» که مهمترین منبع مواد اولیه خط لوله گاز ترکمنستان-چین است، آغاز شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *