توافق آمریکا و چین در مساله تایوان

پس از چند روز خط و نشان کشیدن طرف‌های چینی و تایوان برای یکدیگر، جو بایدن از توافقش با رئیس‌جمهور چین در ابن خصوص خبر داد.

به گزارش تجارت ایران و چین، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از گفتگوی تلفنی با همتای چینی‌اش شی جین پینگ خبر داده است. وی تصریح کرد: ما توافق کردیم درخصوص مساله تایوان بر توافقمان پایبند باشیم. وی در ادامه بیان کرد: این مساله را برای او روشن کردم و گمان نمی‌کنم او چیزی جز پایبندی به توافق (تایوان) را باید انجام دهد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

بیشتر بخوانید:

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی پرواز جنگنده های چین در نزدیکی تایوان را اقدام تحریک کننده نظامی خواند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد آمریکا بسیار نگران فعالیت نظامی تحریک کننده چین در نزدیکی تایوان است.

وی افزود: از پکن می خواهیم فشار و تهدید نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک علیه تایوان را متوقف کند. منافع دائمی در راستای حفظ صلح و ثبات در سرتاسر تنگه تایوان است.

ما به کمک های خود برای حفظ توانایی تایوان در دفاع از خود ادامه می دهیم و تعهدات خود را نسبت به آن حفظ می کنیم.

پرایس تاکید کرد: تعهد آمریکا به تایوان محکم و قاطع است و به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و در منطقه کمک می کند. ما برای پیشبرد رفاه، امنیت و ارزش های مشترک و تعمیق روابط خود با تایوان دموکراتیک در کنار دوستان و متحدان خود خواهیم ماند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد: نیروی هوایی چین برای دومین بار در دو روز متوالی ده‌ها جنگنده را در مرز منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان به پرواز درآورد.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما با وجود تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در زوریخ سالیوان با “یانگ جیچی” عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه دیدار می کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: ما همچنان به دنبال مدیریت مسئولانه رقابت بین آمریکا و جمهوری خلق چین هستیم.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *