حریری خطاب به رئیسی: تاجر را معتبر بدانید

در نشست اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با رئیس‌جمهور در روز ملی صادرات، بر توسعه صادرات به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه صحبت شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، همزمان با 29 مهر 1400 روز ملی صادرات  نشستی با حضور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار شد. رئیسی با اشاره به فرارسیدن روز صادرات، برگزاری مراسم را نوید توجه دولت جدید به بخش صادرات دانسته است. وی در ادامه گفت: دولت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان حمایت خواهد کرد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط اتاق بازرگانی ایران و چین منتشر شده، آمده است: رئیسی از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همه مسوولان در دولت درخواست نمود به گونه‌ای عمل کنند که صادرکنندگان در عمل آثار حمایت دولت را ببینند و تا سال آینده شاهد اتفاقات مثبت در عرصه صادرات کشور باشیم.

وی از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همه مسوولان در دولت درخواست کرد به گونه‌ای عمل کنند که صادرکنندگان در عمل آثار حمایت دولت را ببینند و تا سال آینده شاهد اتفاقات مثبت در عرصه صادرات کشور باشیم.

سهم امروز ایران در تجارت منطقه و جهان متناسب با توان و ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور نیست؛ چراکه در کشور‌های مختلف و به‌ویژه در میان همسایگان تقاضا برای خرید کالا و استفاده از خدمات فنی و مهندسی ایرانی بسیار بالاست.

همچنین توسعه تجارت با همسایگان و موفقیت دیپلماسی اقتصادی در گرو حمایت از فعالیت‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور است و سازوکاری که در وزارت امور خارجه عملیاتی شده، می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

رئیس جمهور، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را فرصت خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های منطقه دانست و بیان کرد: صادرکنندگان باید از فرصت اتصال ایران به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا به نحو احسن استفاده کنند.

ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و پرهیز از اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌ها برای موفقیت تولید و صادرات است و می‌تواند به فعالان اقتصادی قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دهد و خلل در این ثبات، باعث مختل شدن روند سرمایه‌گذاری و تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

صادرات محصولات باکیفیت در پاسخ به تمایل کشور‌های مختلف برای گسترش مناسبات اقتصادی با ایران ضرروری است. همچنین باید از خام‌فروشی فاصله بگیریم و به صادرات محصولات شرکت‌های پایین‌دستی و کوچک و محصولات با ارزش افزوده بالا توجه بیشتری کنیم.

رئیسی با تاکید بر ضرورت بازنگری و تقویت توان و ظرفیت بخش حمل‌ونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی کشور گفت: صنعت حمل‌ونقل توانمند، یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها و نیازمندی‌های توسعه صادرات است و به نظرم باید کمیته‌ای با حضور فعالان این بخش و با محوریت وزارت راه و دستگاه‌های مرتبط همچون گمرک برای بازنگری و تقویت این بخش تشکیل شود.

رئیس‌جمهور بر اهمیت بازگشت ارز صادراتی به کشور تاکید کرد و گفت: بازگشت ارز صادراتی باید با دقت رصد و مدیریت و با متخلفان نیز به نحو مقتضی برخورد شود، اما چه در جایگاه رئیس قوه قضائیه و چه در جایگاه رئیس‌جمهور اعتقاد جدی داشته و دارم که صادرکننده نباید به سهولت متهم تلقی شود.

رئیس دولت سیزدهم همچنین با تاکید بر ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌هایی که در مسیر توسعه صادرات مانع‌تراشی می‌کنند، گفت: دولت عمیقا به فعالان عرصه تجارت اعتماد دارد و در کنار آن از تاجران و فعالان این عرصه انتظار دارد در زمینه صیانت از سلامت عرصه تجارت پیشگام باشند و اجازه ندهند اشخاص غیرمرتبط با دریافت و استفاده از کارت بازرگانی به اعتبار بازرگانان و تجار خدشه وارد کنند.

وی همچنین به ظرفیت‌های بسیار خوب تولید و صادرات کالا و خدمات در کشور و بازار خوبی پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان اشاره کرد

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در این نشست با اشاره به لزوم ایجاد اعتماد به تجار و تاثیر افزایش اعتبار آنها در فضای اقتصاد برای تحول صادرات، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: تحول از فکر شروع می‌شود ولی ابزارهایی هم نیاز دارد.

خوشبختانه عملکرد وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در دو ماه گذشته طوری بوده که ما را به آینده امیدوار کرده است. امروز ما روحیه تغییر ابزار را نه فقط در دولت که باید در تجار مشاهده کنیم.

طی سالیان اخیر ما بخش‌هایی از فعالیت اقتصادی را مثل تولید مقدس کرده‌ایم و دیگر مقولات فعالیت اقتصادی را تنزل داده‌ایم. تجارت کانون اقتصاد است و باید همپای تولید به آن بها داده شود.

امروز اعتبار تجارت کاسته شده و در سیاست‌ها نیز اگر جرایم بانکی بخشیده می‌شود یا مسیر ترخیص گمرک تسهیل می‌شود یا تسهیلات پرداخت می‌شود صرفا بخش تولید در نظر گرفته می‌شود. حتی کارت بازرگانی تولیدکنندگان ۵ساله تمدید می‌شود، اما کارت تجار صرفا برای یک‌سال تمدید می‌شود.

شما اگر‌میلیاردها تن تولید داشته باشید، بدون تجارت تولید در انبارها دپو می‌شود. در جهان امروز اهمیت تجارت بیش از تولید است. امروز امارات یا سنگاپور که به این سطح از درآمد و رفاه رسیده‌اند حاصل توجهی است که به تجارت نشان داده‌اند.

حریری در پایان سخنانش از رئیس‌جمهور خواست تاجر را معتبر و تجارت را دارای اعتبار بداند. وی گفت: ما سال‌هاست سالانه شعار اقتصادی تنظیم می‌کنیم، اما هیچ وزنی برای تجارت قائل نیستیم.

آقای غضنفری وزیر وقت صمت، زمانی سازمان توسعه صادرات را به درستی به سازمان توسعه تجارت تغییر داد چرا که صادرات جاده یک‌طرفه نیست. باید سعی کنیم تاجر تربیت کنیم؛ تاجرانی که در خدمت کشور و توسعه تجارت خارجی باشند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *