نخستین دیدار وزرای خارجه چین و آمریکا در رم

نخستین دیدار رودررو وانگ یی و آنتونی بلینکن در حاشیه نشست گروه 20 در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد.

به گزارش تجارت ایران و چین، وانگ یی وزیر امورخارجه چین با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در رم دیدار کرد و به گفتگو نشستند. در این ملاقات بلینکن بر لزوم ایجاد خطوط ارتباطی باز میان طرفین تاکید کرد و گفت: آمریکا با هرگونه اقدام تنش‌زای پکن درباره مساله تایوان که نظم جهانی را بهم میریزد، مخالف است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایسنا و به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست منتشر شده، آمده است: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای پس از این نشست گفت: بلینکن بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز با هدف مدیریت مسئولانه رقابت بین آمریکا و جمهوری خلق چین تأکید کرد.

پرایس اظهار کرد که بلینکن حوزه‌هایی که در آنها منافع آمریکا و چین تلاقی پیدا می‌کنند و می‌توانند محل همکاری آنها واقع شوند شامل کره شمالی، میانمار، ایران، افغانستان و بحران آب‌وهوایی را تصدیق کرد.

وی همچنین به طرح نگرانی‌ نسبت به طیفی از اقدامات چین که “نظم بین‌المللی قانون محور را تضعیف می‌کنند و با ارزش‌ها و منافع ما و متحدان و شرکای ما مغایر هستند، از جمله اقدامات مرتبط با حقوق بشر، سین‌کیانگ، تبت، هنگ‌کنگ ، دریاهای چین شرقی و جنوبی، و همین طور تایوان” پرداخت.

رویترز تایوان به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه نوشت که بلینکن “صراحتا” گفت که واشنگتن با هرگونه تغییرات یکجانبه از سوی پکن در وضعیت موجود مخالف است و هر دو طرف اذعان کردند که خطوط ارتباطی باز بسیار مهم هستند.

این دو دیپلمات ارشد در حاشیه نشست گروه 20 که وانگ یی به نمایندگی از شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در آن شرکت می کند، با یکدیگر دیدار کردند.

یویوان تانتیان، یک حساب وابسته به شبکه تلویزیونی دولتی چین CCTV در رسانه های اجتماعلی ویدیویی منتشر کرده است که در آن وانگ یی و بلینکن را نشان می‌دهد که بدون تماس با هم عکس می‌گیرند و هر دوی آنها با زدن آرنج با دیپلمات‌های کشورهای دیگر خوش و بش کردند.

با این حال، ویدیویی دیگری نشان می‌دهد که این دو در پایان نشستشان آرام‌تر به نظر رسیده و در حین خروج با هم صحبت می کنند و دست روی بازوی یکدیگر می گذارند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ یی همچنین روز شنبه با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود دیدار کرد و در این دیدار خواستار گفتگو با هدف رسیدگی به “چالش‌های جدی علیه صلح و ثبات بین‌المللی” شد.

وانگ یی بر اساس نقل قولی که از او منتشر شد، گفت: چین و فرانسه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید در برابر سخنان و اقداماتی که محرک ایجاد تقابل و یک جنگ سرد جدید در سطح بین‌المللی هستند بسیار هوشیار بوده و قاطعانه از چندجانبه‌گرایی دفاع کنند، و محکم نسبت به هژمونیسم، یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی از داخل ابراز مخالفت کنند.

بیشتر بخوانید:

در حالی که فرانسه قرار است در نیمه اول سال آینده میلادی ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد، وانگ یی گفت: برای پیشبرد روابط “سالم و باثبات” بین چین و اروپا به همکاری نیاز است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، لودریان در پاسخ گفت: فرانسه به اصل چین واحد پایبند بوده و مایل است به مذاکرات با چین تحت سازوکارهای سازمان ملل و گروه 20 ادامه دهد.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین روز شنبه طی سخنانی از طریق ویدیوکنفرانس گفت، “کشورهای توسعه یافته” باید در مبارزه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهانی پیشرو باشند و قدرتمندترین اقتصادهای جهان باید “مسئولیت های مقتضی خود را در قبال بازیابی اقتصاد جهانی پس از همه گیری ویروس کرونا به عهده بگیرند”.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفتگوهای بلینکن و وانگ یی را صریح، سازنده و مفید توصیف کرده و گفتند که بلینکن در این دیدار حدودا یک ساعته نسبت به نگرانی های آمریکا لحنی صریح داشته است.

بلینکن در این نشست عنوان کرد، چین تنش‌ها را در قبال تایوان افزایش داده و آمریکا خواستار تداوم سیاست “یک چین واحد” که در ضمن به رسمیت شناختن پکن اجازه به روابط نظامی و غیر رسمی با تایپه می دهد،‌است.

همچنین بلینکن تاکید کرد بعد از اجلاس گروه 20 قرار است نشست آب و هوایی سازمان ملل در اسکاتلند برگزار شود و آمریکا انتظار دارد چین به عنوان یک قدرت جهانی مسئول در قبال مصلحت جهان، انتشار گازهای گلخانه ای خود را محدود سازد. به نوشته آسوشیتدپرس، در این دیدار مسائل تجاری مطرح نشده و این گفتگو عمدتا در حوزه سیاست باقی ماند.

همچنین مساله آزمایش اخیر یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته ای از سوی چین نیز از سوی این دو رهبر مورد بحث قرار نگرفت.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *