اطلاعات شخصی کاربران چینی حفاظت می شود

پس از مدتی کشمکش میان دولت و شرکت‌های اینترنتی چین بر سر حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران، قانون امنیت داده‌های کاربران به تصویب کنگره خلق این کشور رسید.

به گزارش تجارت ایران و چین، گوشی‌های هوشمند به ضروری‌ترین نیاز افراد تبدیل شدند. آنچه که نیاز به حساسیت دارد، این است که این گوشی‌ها تا چه حد از اطلاعات شخصی کاربران حفاظت می‌کنند. دولت چین در تازه‌ترین اقدام خود از تصویب قانون حفاظت از داده‌های کاربران خبر داده است.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

در گزارشی که توسط ایرنا منتشر شده، آمده است: برخی از مصرف‌کنندگان متوجه شده‌اند که درست پس از جستجوی یک محصول در یک پلتفرم خاص، این امکان وجود دارد که پلتفرم‌های دیگر هم شروع به تبلیغ همان محصول کنند.

در همین حال، برخی از تبعیض قیمت‌ها شکایت دارند، بطوری که یک کاربر برای یک کالا در یک پلتفرم خاص هزینه بیشتری می‌پردازد آنها همچنین از این موضوع شکایت دارند که چرا شرایط و قوانین سیاست‌های حفظ حریم خصوصی در برنامه‌ها و نرم افزارها برای مصرف کننده محصول مناسب نیست.

در پاسخ به چنین مشکلاتی، مجموعه‌ای از الزامات و حمایت‌های سختگیرانه برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها، با رضایت آگاهانه در قانون گنجانده شده است که به عنوان اولین قانون جامع و برنامه ریزی شده کشور در مورد حفاظت از داده‌های شخصی شناخته می‌شود.

طبق این قانون، شرکت‌ها باید رضایت آگاهانه کاربران را برای جمع‌آوری داده‌ها، پردازش، انتقال و ذخیره‌سازی را اخذ کنند.

این قانون مقرراتی را در نظر گرفته است که جمع آوری بیش از حد اطلاعات شخصی و تبعیض قیمتی علیه مشتریان فعلی را که مبتنی بر داده‌های بزرگ است، ممنوع می‌کند.

براساس این قانون، پردازشگرهای اطلاعات شخصی باید هنگام ارائه اطلاعات و بازاریابی تجاری به افراد از طریق تصمیم‌گیری خودکار از هدف قرار دادن ویژگی‌های شخصی کاربران خودداری کنند و راه‌هایی را برای رد پیشنهاد ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

این قانون همچنین تعلیق یا خاتمه خدمات را برای برنامه‌هایی که به طور غیرقانونی داده‌های شخصی را پردازش می کنند، الزامی می‌کند.

قانون مذکور مستلزم نصب تابلوهای برجسته در مکان‌های عمومی است که در آن‌ها تجهیزات جمع‌آوری تصاویر و شناسایی اشخاص نصب شود و تصریح کند که تصاویر جمع‌آوری‌شده و اطلاعات شناسایی فقط برای حفظ امنیت عمومی قابل استفاده است.

اطلاعات شخصی حساس مانند داده‌های بیولوژیکی، اعتقادات مذهبی، سلامت، اطلاعات مالی و محل زندگی، و اطلاعات شخصی افراد زیر ۱۴ سال تحت قانون محافظت می‌شود و فقط برای یک هدف خاص و آن هم ضرورت کافی و اقدامات حفاظتی دقیق قابل پردازش است.

برخی از شرکت‌های اینترنتی چینی قبل از اجرای این قانون، اقداماتی را برای انعکاس تعهدات خود برای حفاظت از اطلاعات ارائه کرده‌اند.

گروه علی بابا، غول تجارت الکترونیک چین چند ماه پیش اعلامیه‌ای را در پلتفرم باز خود برای تقویت حفاظت از اطلاعات حساس در سفارش‌های مصرف‌کننده منتشر کرد و یک طرح حفاظت از اطلاعات حساس مصرف‌کننده را برای رمزگذاری اطلاعات حساس راه‌اندازی کرد.

پلتفرم تجارت الکترونیک JD.com هم یک طرح امنیتی حریم خصوصی سفارش کاربر راه‌اندازی کرده و شماره تلفن‌های موجود در سفارش‌ها را رمزگذاری کرد.

شرکت تنسنت هم اعلام کرده است قصد دارد یک هیات نظارت خارجی برای حفاظت از داده‌های شخصی راه‌اندازی کند.

شرکت اپل هم در ایمیلی به کاربران خود در چین اطلاع داده است که آماده‌ اجرای قانون حفاظت از داده‌های شخصی است و تاکید می‌کند که از داده‌های شخصی کاربران تنها بر اساس مبنای قانونی مشروع استفاده می‌کند.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *