تلاش سفارت ایران برای رفع مشکلات و بازگشت دانشجویان ایرانی به چین

مسائل و مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل در چین در نشست هم اندیشی انجمن دوستی ایران و چین با دانشجویان مشغول به تحصیل در چین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش تجارت ایران و چین، نشست هم اندیشی انجمن دوستی ایران و چین با دانشجویان مشغول به تحصیل در چین با حضور بیش از یک‌صد نفر از دانشجویان بصورت حضوری و مجازی و با پیام حجت‌الاسلام والمسلین نظام زاده نماینده رهبری در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه و سخنرانی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و رایزن فرهنگی و علمی سفارت ایران در چین برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

نشست اتاق مشترک ایران و چین با جمعی از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاههای چین

اطلاعیه اداره کل وزارت آموزش و پرورش در مورد “اجازه کار پاره وقت به دانشجویان بین الملل”

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، حجت الاسلام نظام زاده در پیام خود نقش دانشجویان ایرانی در چین را در توسعه روابط علمی و فرهنگی دو کشور بسیار موثر ذکر کرد و ضمن تاکید بر جایگاه انجمن دوستی ایران و چین در تعاملات فرهنگی دو کشور، همکاری‌های این انجمن و دانشجویان ایرانی در چین را در پیش‌برد مناسبات ایران وچین مفید دانست.

وی با اشاره به توانایی‌های علمی دانشجویان ایرانی در چین و تسلط آنها به فرهنگ و زبان چینی خاطرنشان کرد که دانشجویان ایرانی و نیز ایرانیان مقیم در چین می‌توانند در تبادلات و توسعه علمی و نیز انتقال علوم مختلف به دو کشور نقش ایفا کنند.

علاءالدین بروجردی رییس انجمن دوستی ایران و چین نیز در این نشست استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشجویان ایرانی در چین در توسعه مناسبات علمی و فرهنگی ایران و چین را در زمره اهداف اصلی انجمن دوستی ذکر کرد و گفت: انجمن دوستی با تکیه بر تجربیات و ارتباطات نزدیک خود با دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت حل مسایل و مشکلات دانشجویان ایرانی در چین تلاش خواهد کرد.

در این نشست عباس‌علی وفایی رایزن فرهنگی و علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین نیز که بصورت مجازی در جلسه حضور پیدا کرده بود، ضمن ارایه گزارشی از اقدامات سفارت برای رفع مشکلات دانشجویان و بازگشت دانشجویان ایرانی به چین گفت: بدلیل محدودیت‌های شدید کرونایی در چین، بازگشت دانشجویان خارجی و همچنین دانشجویان ایرانی بسیار سخت و پیچیده شده است اما سفارت همچنان برای بازگشت دانشجویان با دستگاه‌های ذیربط در چین در تماس و رایزنی است.

در ادامه این نشست نمایندگان مجامع دانشجویان پکن، شانگهای، جنجو و ووخان و نیز برخی دیگر از مناطق و شهرهای چین که به صورت حضوری در جلسه شرکت داشتند، مشکلات و مسائل دانشجویان ایرانی مقیم چین را که در دوران شیوع کرونا به ایران بازگشته‌اند و همچنان برای برگشت به چین در شرایط بلاتکلیفی بسر می‌برند، تشریح کردند و از انجمن دوستی ایران و چین درخواست کردند در حل مشکلات آنها مساعدت کند.

رایزنی با مقامات کشور چین در خصوص اولویت بازگشت دانشجویان ایرانی به محل تحصیل در کشور چین و تعیین تکلیف وضعیت آنها در اسرع وقت از طریق مقامات عالی، تمدید ضوابط و تسهیلات تردد کلیه مشمولان تا حداقل یک سال آینده، پیگیری برای دسترسی به حساب‌های بانکی جهت برداشت وجوه دانشجویانی که در ایران به سر می‌برند، گذراندن دوره‌های بالینی (کارآموزی و کارورزی) دانشجویان پزشکی در ایران و تایید اعتبار سنجی مدارک دانشجویان پزشکی ورودی ۲۰۱۹ با دریافت مجوز از وزارت بهداشت، بازنگری در بخش‌نامه اخیر وزارت بهداشت در خصوص شروع تحصیل حضوری رشته‌های پزشکی ورودی ۲۰۲۱ و تایید اعتبار سنجی مدارک دانشجویان پزشکی، تسهیلات و پیگیری جهت انتقالی برای متقاضیان به دانشگاه‌های داخل کشور از جمله درخواست‌های دانشجویان ایرانی مقیم چین در این نشست بود.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در جمع بندی این نشست تاکید کرد که انجمن دوستی خود را برای حل مشکلات دانشجویان ایرانی در چین مکلف می داند و از ظرفیت‌های وزارت خارجه، دستگاه دیپلماسی و سفارت چین در تهران استفاده می‌کند.

بروجردی خاطرنشان کرد که انجمن دوستی در ملاقات‌هایی که با برخی از مقامات ایرانی و سفارت چین در تهران داشته است، برخی از این مسائل مطرح شده و انجمن دوستی ضمن پیگیری درخواست‌های دانشجویان از مراجع ذی‌ربط، نسبت به حل این مشکلات خوش‌بین است.

همچنین در ادامه این نشست حسن توانا رئیس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز ضمن تشریح و معرفی و قابلیت‌های این اتاق که در سه منطقه شمال، شرق و جنوب چین استقرار دارند، تاکید کرد که تجار و بازرگانان عضو اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین که دارای شرکت‌های ثبت شده و مقیم در چین هستند، به واسطه حضور مستمر در چین می‌توانند دانشجویان ایرانی را در دوران کرونا کمک و یاری دهند.

وی گفت: اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین همواره مشکلات دانشجویان ایرانی و ایرانیان مقیم چین را جزئی از مسایل خود دانسته و پیگیر حل آن بوده است و از دانش و ظرفیت‌های دانشجویان ایرانی مقیم چین به عنوان اعضای حقیقی و افتخاری استفاده کرده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *