تلاش چین برای کاستن از آثار تحریم های غرب علیه روسیه

در بحبوحه محکومیت فزاینده عملیات نظامی روسیه به اوکراین، گزارشهای خبری از تلاشهای چین برای حمایت از روسیه برای کاهش اثرات تحریم های اعمال شده بر این کشور حکایت دارد.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از پایگاه خبری «ژاپن تایمز»، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در جدیدترین اظهارات خود از حمایت پکن از مسکو خبر داد.

بیشتر بخوانید:

استرالیا ادعا کرد با حمله روسیه به اوکراین نگاه چین به منطقه هند-اقیانوسیه است

چین: تحریم روسیه شرایط اوکراین را بدتر می‌کند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، این رسانه ژاپنی در گزارشی با عنوان « آیا چین به روسیه برای دور زدن تحریم ها کمک می کند؟» نتیجه گیری کرده است که اظهارات اخیر وزیر امور خارجه چین، از حمایت قاطع پکن از روسیه حکایت دارد.

وانگ یی در این اظهارات، روابط  چین با روسیه را محکم اعلام کرد و گفت: هر چقدر هم که وضعیت مخاطره آمیز باشد، چین و روسیه تمرکز استراتژیک خود را حفظ خواهند کرد.

به باور شماری از کارشناسان، اظهارات وزیر امور خارجه چین در تاریخ ۷ مارس (۱۹ اسفندماه) نیز حکایت از تداوم تلاشها برای حمایت از روسیه در به چالش کشیدن نظام سلطه دارد.

پس از آنکه روسیه سیستم بازدارندگی هسته ای‌اش را به حال آماده باش درآورد، وانگ یی، با تاکید بر اینکه نگرانی های امنیتی مشروع کشورها باید جدی قلمداد شود، گفت که همه طرف‌ها باید آرامش خود را حفظ و از تشدید تنش خودداری کنند.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که تلاش های چین برای حمایت از روسیه در شرایطی که غرب می‌کوشد از طریق اعمال تحریم های مختلف مسکو را منزوی کند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

از دیگر سو، درحالی که احتمالا مسکو بیشتر به چین به عنوان یک شریک مالی و تجاری متکی است، پکن باید یک اقدام متعادل کننده انجام دهد، زیرا هر گونه نقض تحریم‌های تحت رهبری آمریکا می‌تواند پیامدهای منفی فراوانی را برای چین به دنبال داشته باشد و  دسترسی این کشور را به سیستم مالی بین المللی دلاری به مخاطره اندازد.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و در ادامه اقدام های واشنگتن علیه مسکو، وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم‌هایی را علیه سرمایه داران  و شخصیت‌های با نفوذ روسیه و خانواده‌های آنان اعمال کرد و فشارها بر نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را افزایش داد.

آمریکا پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی پوتین که کاخ سفید او را “منتشر کننده اصلی تبلیغات پوتین” می‌داند، تحریم کرده بود.

در پی وقوع جنگ اوکراین، واشنگتن تاکنون بیش از ده‌ها شخصیت و مقام روسیه و نیز میلیاردرهای این کشور را تحریم کرده است.

آمریکا همچنین ارتباط بانک‌های روسیه را با سیستم مالی بین المللی قطع کرده است.

اگرچه بنظر می‌رسد پشتیبانی چین از روسیه و ممانعت از حمایت از تحریم‌های غرب علیه مسکو می‌تواند تا حدی به کاهش مشکلات  اقتصادی روسیه کمک کند. اما بسیاری از این اقدامات تحت رهبری واشنگتن همچنین محدودیت‌های قابل توجهی را برای معاملات چین با روسیه فراهم می آورد، چرا که تحریم‌های ثانویه افراد و شرکت‌های کشورهای ثالث را به دلیل معامله با کشورها یا شرکت‌های تحریم‌شده مجازات می‌کند.

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، پوتین «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.  روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.  اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *