چین خواستار توضیح آمریکا درباره فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی در اوکراین شد

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور خواستار توضیح آمریکا درباره تأسیسات نظامی-بیولوژیکی خود در اوکراین است.

به گزارش تجارت ایران و چین، به نقل از «شین هوا»، ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: فعالیت های نظامی-بیولوژیکی در اوکراین به یکی از نگرانی های جامعه بین الملل تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

استرالیا ادعا کرد با حمله روسیه به اوکراین نگاه چین به منطقه هند-اقیانوسیه است

هشدار آمریکا به چین درباره روسیه

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، ژائو لی‌جیان خاطرنشان کرد: «اگر آمریکا می‌خواهد صداقت فعالیت‌های خود را ثابت کند، چرا در خصوص آزمایشگاه‌های بیولوژیکی توضیحاتی را ارائه نمی کند؟»

ژائو افزود: بر اساس اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده است، ده‌ها آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین مطابق با دستورات وزارت دفاع آمریکا در حال فعالیت است.

وی گفت: «این ۲۰۰ میلیون دلار صرف چه چیزی در آزمایشگاهای بیولوژی-نظامی شده است؟ آمریکا در مورد چه عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) تحقیق کرده است؟ چرا این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی را برای تحقیقات مستقل توسط کارشناسان بین‌المللی باز نمی‌کند؟»

وزارت امورخارجه چین روز دوشنبه اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر درخواست مسکو از پکن برای کمک نظامی به ارتش روسیه را تکذیب کرد.

به گزارش «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه چین همچنین می گوید آمریکا باید در خصوص فعالیت های نظامی-بیولوژیکی خود در اوکراین توضیح دهد.

سفارت چین در آمریکا یکشنبه شب (۲۲ اسفند ماه) در بیانیه‌ای به گزارش‌های منتشر شده در خصوص درخواست کمک تجهیزات نظامی روسیه واکنش نشان داده و آن‌ها را رد کرده بود.

به گزارش «فرانس ۲۴» چین در این بیانیه تصریح کرده بود که اولویت چین جلوگیری از تشدید وضعیت متشنج در اوکراین است.

لیو پنگیو سخنگوی این سفارتخانه در بیانیه‌ خود افزود: «وضعیت کنونی در اوکراین واقعاً نگران‌کننده است. اولویت کنونی جلوگیری از تشدید وضعیت متشنج یا حتی از کنترل خارج شدن آن است.»

گفتنی است مقامات آمریکایی همان روز (۲۲ اسفند ماه)  ادعا کرده بودند که روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین، از چین درخواست دریافت تجهیزات نظامی کرده است.

این امر نگرانی‌ها در کاخ سفید در مورد کمک احتمالی چین به روسیه و تضعیف کمک‌های غرب به اوکراین را افزایش داده است.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *