نسل «زِد» و خطر کاهش سریع جمعیت در چین

عبور از سیاست تک‌فرزندی به دو تا سه‌فرزندی بیانگر آن است که مسئولان چین خطر کاهش جمعیت را در آینده‌ای نزدیک درک کرده‌ و از نگاه ناظران، زمان آن فرا رسیده که سران پکن بیش از تغییر سیاست‌های جمعیتی در پی تغییر نگرش جامعه به ویژه «نسل زِد (Z)» به ازدواج برآیند.

به گزارش تجارت ایران و چین، جمعیت‌شناسان، به طور کلی کسانی را که در سال‌های میانه دهه ۱۹۹۰ تا ابتدای دهه ۲۰۱۰ میلادی (متولدان میانه دهه ۱۳۷۰ تا انتهای دهه ۱۳۸۰) به دنیا آمده‌اند، متولدین «نسل Z» یا «زومرها» (Zoomers) معرفی می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:

چین تدابیر حمایتی از سیاست سه فرزندی را بهبود می بخشد

دولت چین: خانواده هایی با بیش از سه فرزند در سال های آتی، مالیات نمی دهند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، «شین‌هوا» خبرگزاری دولتی چین در اوایل ژانویه ویدئویی را منتشر کرد که به مردان جوان چینی متولد سال ۲۰۰۰ یادآوری می‌کرد، «سن ازدواج آنان فرا رسیده‌ است»؛ این هشتگ به سرعت در فهرست موضوع‌های داغ و پرجست‌وجو در شبکه اجتماعی چینی «ویبو» (Weibo) تبدیل شد.

البته بسیاری از کاربران این ویدئو را به عنوان تلاش دولت برای تحت فشار قرار دادن آنها تلقی کردند. یکی از کاربران در این شبکه اجتماعی پرسیده بود: « این روزها چه کسی جرات ازدواج دارد؟ آیا ما برای ازدواج نیازی به درآمد نداریم؟» دیگری در پاسخ نوشته‌ است: «غُر نزن! »

طبق قوانین چین، مردان از ۲۲ و زنان از ۲۰ سالگی می‌توانند ازدواج کنند. واکنش متفاوت جوانان چینی به این پیام رسانه‌ دولتی در حالی رخ داد که این کشور با آنچه برخی از تحلیلگران به عنوان «بمب ساعتی جمعیتی» توصیف می‌کنند، مواجه شده‌ است.

مدتی پیش، دولت چین اعلام کرد نرخ رشد جمعیت این کشور به کمترین میزان خود در ۶۱ سال گذشته رسیده‌ و با وجود تلاش‌های انجام شده در چند سال اخیر برای تشویق زوج‌های چینی به بچه‌دار شدن، تعداد تولدها به سختی از فوتی‌ها در سال ۲۰۲۱ بیشتر شده‌ است.

«لیو یه» دانشیار در دانشگاه «کینگز کالج لندن» می‌گوید: «نگرش جوانان چینی نسبت به ازدواج، تهدید بزرگی برای تلاش پکن در زمینه مهار بحران جمعیتی در حال وقوع است. همراه با افزایش سطح تحصیلات و بهبود وضعیت اقتصادی، این موضوع در سال‌های آینده به معضل بزرگ‌تری نیز تبدیل خواهد شد.»

شمار زیادی از جوانان در جوامع شرق آسیا همزمان با رشد و شکوفایی منطقه و افزایش سطح خواسته‌هایشان، ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازند.

این طرز فکر، مقام‌های دولتی چین را بیش از پیش نگران کرده‌ زیرا کاهش رشد جمعیت در سال‌های اخیر وخیم‌تر شده‌است. برای معکوس کردن این روند، پکن در سال ۲۰۱۵ سیاست تک فرزندی را که برای چند دهه در این کشور حکمفرما بود، کنار گذاشت و در ماه می سال گذشته میلادی (اردیبهشت- خرداد۱۴۰۰)  سیاست سه فرزندی را معرفی کرد.

«مجمع جهانی اقتصاد» به تازگی در گزارشی به دلایل و چرایی کاهش نرخ جمعیت در کشورهای مختلف جهان از جمله چین پرداخت و نوشت: همه‌گیری کووید ۱۹ عامل جدید بر کاهش جمعیت است. با این حال سال‌ها پیش از شیوع این بیماری، شهرنشینی زمینه را برای کاهش جمعیت فراهم کرد.

طبق آخرین سرشماری در ماه می(اردیبهشت-خرداد)، چین سالانه نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت خود را از دست می‌دهد. کاهش جمعیت که پیش از این پیش‌بینی می‌شد اواسط قرن شروع شود، ممکن است از اوایل سال ۲۰۳۰ آغاز شود. این بدان معناست که چین ممکن است تا سال ۲۱۰۰ حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت خود یا تقریبا نیمی از کل جمعیت امروز خود را از دست بدهد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *