درخواست اوکراین از چین برای کمک به خاتمه جنگ

« دیمیترو کولبا » وزیر خارجه اوکراین در گفت و گوی تلفنی با « وانگ یی » وزیر امور خارجه چین از وی درخواست کرد تا دولت چین از روابطش با روسیه برای پایان و خاتمه جنگ استفاده کند.

به گزارش تجارت ایران و چین از خبرگزاری «رویترز»، مکالمه تلفنی میان وزیران امور خارجه چین و اوکراین که به گفته «وانگ یی» به درخواست «دیمیترو کولبا»  صورت گرفت، نخستین گفتگوی در سطوح بالا میان دو کشور چین و اوکراین از اول مارس سال جاری می باشد که وزیر امورخارجه اوکراین از چین خواست تا از روابطش با روسیه برای پایان دادن به حمله نظامی استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

ادعاهایی درباره حملات سایبری گسترده‌ چین علیه اوکراین قبل از حمله روسیه

چین خواستار حمایت جامعه جهانی از مذاکرات صلح روسیه و اوکراین شد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، «وانگ یی» وزیر امورخارجه چین نیز در این گفتگوی تلفنی بار دیگر خواستار مذاکره و پایان دادن به مناقشه روسیه و اوکراین شد.

براساس اطلاعات وزارت امور خارجه چین، «وانگ یی» اعلام کرده است: «جنگ ها سرانجام و به تدریج پایان می یابند. مهم این است که چگونه امنیت اروپا حفظ شود و مکانیسم متوازن، موثر و کارآمد و پایدار امنیت اروپا ایجاد شود. در این میان چین آمادگی دارد تا نقشی سازنده در رسیدن به این هدف داشته باشد.»

از سوی دیگر وزیر امور خارجه اوکراین در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: « از همتای چینی خود برای همبستگی با قربانیان غیرنظامی تقدیر می کنم. ما هر دو معتقدیم پایان دادن به جنگ علیه اوکراین منافع مشترک صلح آمیز، امنیت غذایی و تجارت بین المللی را به همراه خواهد داشت.»

چین که در سال های اخیر روابط خود با مسکو را نزدیک و محکم کرده و در عین حال روابط خوب دیپلماتیک و پیوندهای تجاری قوی با اوکراین دارد، از محکوم کردن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین امتناع کرد.

روسیه آنچه را “عملیات ویژه” در اوکراین می نامد از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) در این کشور آغاز کرده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *