سفر هیات آمریکایی به جزایر سلیمان در میانه نگرانی‌های امنیتی چین

هیاتی به نمایندگی از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا طی هفته جاری همزمان با تازه ترین تمهیدات ایالات متحده و استرالیا برای افزایش فشار بر هونیارا به منظور صرف نظر کردن از یک توافق امنیتی بالقوه با چین، راهی جزایر سلیمان می شود.

به گزارش  تجارت ایران و چین از نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست، «کورت کمپبل» هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور هند – اقیانوس آرام در راس این هیات متشکل از مقام های آمریکا در روزهای آینده به جزایر سلیمان سفر می کند.

بیشتر بخوانید:

واکنش توام با نگرانی استرالیا به پیمان امنیتی چین با جزایر سلیمان

استرالیا ادعا کرد با حمله روسیه به اوکراین نگاه چین به منطقه هند-اقیانوسیه است

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است هیات مزبور در جریان این سفر همچنین از هاوایی، فیجی و پاپوآ گینه نو دیدن می کند.

«آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای گفت: این هیات با مقام های ارشد دولتی دیدار می کند تا اطمینان حاصل شود که شراکت ما باعث رفاه، امنیت و صلح در سراسر جزایر آرام و منطقه هند – اقیانوس آرام می شود.

این سفر در حالی برنامه ریزی شده که یک هفته پیش «زد سسلجا» وزیر اقیانوس آرام استرالیا یک سفر غیرمعمول به جزایر سلیمان داشت و به طور رسمی خواستار امضا نشدن توافق امنیتی هونیارا با پکن شد.

این دستپاچگی دیپلماتیک پس از افشای پیش نویس یک توافقنامه بین دولت چین و جزایر سلیمان ایجاد شد که مجوز استقرار نیروهای امنیتی چین در این جزیره را در صورت بروز ناآرامی های داخلی صادر می کرد.

این توافق همچنین یک بندر امنی را در ۲ هزار کیلومتری از خط ساحلی استرالیا برای کشتی های نیروی دریایی چین مهیا می کند.

«ماناسه سوگاواره» نخست وزیر جزایر سلیمان گفته است این جزایر قصد ندارد به چین امکان احداث یک پایگاه نظامی را دهد.

با این حال، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: با وجود بیانیه های دولت جزایر سلیمان، ماهیت گسترده این توافقنامه امنیتی، شرایط را برای استقرار نیروهای نظامی جمهوری خلق چین در جزایر سلیمان فراهم می کند.

وی افزود: ما معتقدیم انعقاد چنین توافقنامه ای باعث افزایش بی ثباتی در جزایر سلیمان می شود و یک مساله نگران کننده برای منطقه وسیع تر جزیره اقیانوس آرام خواهد بود.

استرالیا و آمریکا از مدت ها قبل بابت مذاکرات چین برای تاسیس یک پایگاه نظامی در اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده اند. این پایگاه به دولت چین امکان می دهد نیروهایش را در مجاورت دو کشور به کار گمارد.

در همین حال، «ماریس پاین» وزیر امورخارجه استرالیا اعلام کرد این کشور با وجود مخالفت با توافقنامه امنیتی میان چین و جزایر سلیمان به همکاری خود درباره مسائل امنیتی با جزایر سلیمان ادامه می دهد.

مقام‌های رسمی چین و جزایر سلیمان پیش نویس پیمان امنیتی را نوشته اند که هنوز به امضا نرسیده است اما استرالیا، نیوزیلند، آمریکا و برخی جزایر اقیانوسیه در همسایگی این کشور آن را به دلیل تضعیف ثبات و امنیت منطقه ای مورد انتقاد قرار داده اند.

این درحالی است که پکن اعلام کرده است، روابط امنیتی میان چین و جزایر سلیمان هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی دهد و در تقابل با همکاری جزایر سلیمان با دیگر کشورها نیست.

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *