روسیه در اندیشه تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری با چین

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که انتظار دارد سطح مبادلات تجاری این کشور با چین افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار رسد.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه با اعلام اینکه طبیعی است که شرکت های چینی باید نگران خطر تحریم های ثانویه باشند، تاکید کرد که پکن در عین حال آماده گسترش سطح همکاری با مسکو است.

بیشتر بخوانید:

تلاش چین برای کاستن از آثار تحریم های غرب علیه روسیه

روسیه قرارداد ۲۵ ساله با چین امضا کرد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، بر اساس داده‌های گمرک چین، به رغم فشارها و تحریم های جهانی علیه مسکو، تجارت چین با روسیه در ماه مارس سال جاری بیش از ۱۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافت و از رقم افزایش تجارت پکن با سایر نقاط جهان پیشی گرفت.

با وجود فشارهای آمریکا بر چین برای پیروی از سیاست های تحریمی غرب علیه روسیه، حجم تجارت پکن و مسکو نه تنها کاهش نیافته بلکه آمار و ارقام حاکی از افزایش همکاری های تجاری بین دو قدرت بزرگ شرق است.

“ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه چندی پیش در مقاله ای اعلام کرد مسکو و پکن حجم پرداخت ها با ارزهای ملی خود را افزایش خواهند داد و ساز و کاری را بوجود آورده اند که امکان کاهش حداکثری تاثیر منفی تحریم های یکجانبه را فراهم کرده است.

وی در این مقاله که در پورتال اخبار رسمی روسیه در پایگاه اینترنتی ویژه کاخ کرملین منتشر شد، یادآور شد که در سال ۲۰۲۱ میلادی حجم مبادلات بازرگانی روسیه و چین، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت و از ۱۴۰ میلیارد دلار فراتر رفت.

وی افزود: با اطمینان و با هدف تعیین شده به سوی شاخص ۲۰۰ میلیارد دلار در سال برای روابط بارزگانی دو کشور حرکت می کنیم. چندین طرح و برنامه سرمایه گذاری و تولیدی در عرصه های مختلف اجرا می شود، از جمله در سبد کمیسیون دولتی همکاریهای دو کشور ۶۵ طرح به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار قرار دارد.

مسکو به شرق در مقابله با انزوای رو به رشد در غرب چشم امید دارد. در پی حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی مسکو را هدف تحریم های متعددی قرار دادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *