پیشنهاد ایجاد پارک فناوری‌های ایران، چین و انستیتو اقتصاد هوشمند

وزیر اقتصاد از پیشنهاد اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص تاسیس انستیتو اقتصاد هوشمند و پارک فناوری ایران و چین استقبال کرد.

به گزارش تجارت ایران و چین، «سید احسان خاندوزی» در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برنامه مستمر نشست وزارت اقتصاد با دانشگاهیان گفت: پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد آماده همکاری و ایجاد رابطه مستمر بین دانشگاه‌ها و این وزارتخانه است.

بیشتر بخوانید:

افتتاح پارک علم و نوآوری در منطقه همکاری علم و فناوری شنزن هنگ کنگ

هفتمین دوره همکاری علمی مشترک ایران و چین اعلام شد

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف برگزاری این نشست‌ها و ارتباطات بین وزارت اقتصاد و دانشگاه‌های کشور، شکل‌گیری یک  جریان آمدوشد از سرمایه انسانی ارزشمند است، افزود: در نهایت آنچه که رسوب می‌کند و ماندگار می‌شود و دست سیاست‌گذار را برای دسترسی به یک منبع غنی پر می‌کند، سرمایه انسانی است که در خلال این کارگروه‌ها و طرح‌ها شکل می‌گیرد.

وزیر اقتصاد با استقبال از ایده‌های مطرح شده از سوی رئیس دانشگاه علم و صنعت در خصوص تأسیس انستیتو اقتصاد هوشمند و همچنین  تاسیس پارک فناوری ایران و چین، ابراز امیدواری کرد که سرمایه انسانی که از این مسیر به دست می‌آید بتواند نقش تاثیرگذاری بر پیشرفت کشور داشته و ثمرات آن نیز در بلندمدت در دسترس سیاستگذاران کشور باشد.

وی با اشاره شروع کار مدرسه تابستانی توسط پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد با هدف ایجاد تعامل و ارتباط بین نخبگان جوان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های مطرح کشور با حوزه عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه اشاره کرد و در ادامه گفت: یکی از هدف‌های راه‌اندازی مدرسه تابستانی که از چند روز قبل ثبت‌نام آن شروع شد و در وزارت امور اقتصادی و دارایی آن را دنبال می‌کنیم این است که کاری کنیم که دانشجویان ارشد و دکترای دانشگاه‌های خوب کشور، ذهنشان کاملاً با مسایل روی میز سازمان‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد از جمله سازمان امور مالیاتی کشور، گمرک جمهوری اسلامی، معاونت امور بانکی و بیمه یا خزانه‌داری کل کشور  درگیر شده و در خلال درگیرشدن با این مسایل بتوانند، هم به سمت پژوهش‌های مسئله‌محور حرکت کنند و هم در نهایت این رفت آمدهای چند هفته‌ای و پژوهش‌هایی که ممکن است چند ماه طول بکشد، یک خروجی ارزشمند از نیروی انسانی شکل بگیرد.

وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد انستیتو اقتصاد هوشمند که در این جلسه مطرح شد نیز گفت: پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه سیاستی برای یک موضوع خاص می‌تواند تجربه خوبی باشد و اتفاقاً دولت‌ها فاقد چنین توانمندی‌هایی برای پیاده سازی  این قبیل الگوها هستند و هر چه‌قدر بتوانیم این طرح‌ها را به طور مشخص‌تر و در حوزه طرح‌های معین‌تری به سرانجام برسانیم نتایج بهتری خواهیم داشت.

خاندوزی  در ادامه و در خصوص پیشنهادی دیگری در زمینه ایجاد پارک فناوری‌های ایران و چین نیز گفت: ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی، حتماً از این طرح و ایده حمایت خواهیم کرد و این حمایت‌ها هم شامل حمایت‌های مالی، اطلاعات و داده‌ها و همچنین کمک به ایجاد ارتباط با سایر دستگاه‌ها خواهد بود.

وی افزود: البته در این زمینه جزییات فنی دیگری از جمله همکاری‌های نیروگاهی یا نفت و انرژی یا راه و شهرسازی و مسکن نیز وجود دارد که به سایر دستگاه‌ها مرتبط است، اما وزارت اقتصاد به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و چین از تمام اهرم‌ها و ابزارهای خود استفاده می‌کند تا این طرح به بهترین شکل اجرا شده و به ثمر برسد و در این مسیر نیز با معاون اول  رئیس‌جمهور توافق‌هایی انجام شده است که سایر دستگاه‌ها هم آن چارچوب را پیگیری کنند.

وزیر اقتصاد افزود: این موضوع به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران که زیرمجموعه وزارت اقتصاد به شمار می‌رود نیز مرتبط است و حتماً در این زمینه آماده همکاری هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص طرح دیگری در زمینه پیشنهاد همکاری در حوزه سامانه مؤدیان و مالیات بر عایدی سرمایه که توسط یکی از اساتید جوان دانشگاه علم و صنعت ایران مطرح شد، نیز گفت: اساساً اولویت سال ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی کشور به همین حوزه مربوط است و اگر در این زمینه کاری انجام شده و داده‌های آن نیز آماده باشد قطعاً در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور از این طرح و پیشنهاد استقبال می‌کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت حکمرانی داده‌ها در کشور گفت: اگر نتوانیم از حکمرانی داده‌ها در کشور به خوبی استفاده کنیم دستیابی به پاسخ این سؤال که کدام یک از مؤدیان، مالیات حقه خود را می‌پردازند و چه کسانی فرار مالیاتی می‌کنند و چه کسانی باید سهم بیشتری بپردازند، دشوار خواهد بود.

وی افزود: اشراف اطلاعاتی ما نسبت به ده سال یا حتی پنج سال قبل بسیار افزایش یافته است و در  فاصله سال‌های ۹۵ تا کنون نیز چند مجوز قانونی صادر شده و این امکان را به سازمان امور مالیاتی کشور داده است که دسترسی بیشتری به داده‌ها  داشته باشد، اما همچنان مجموع مناسباتی که بتواند، فرارهای بزرگ مالیاتی و یا گردش جریان کالاها، گردش جریان دارایی‌ها و جریان وجوه نقد را برای ما مشخص کند برای ما بسیار با ارزش بوده و چنین طرح‌ها و ایده‌هایی می‌توانند در این زمینه بسیار گره‌گشا و کمک‌کننده باشند.

 

 

 

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *