10 کاری که مردم دنیا باید از چینی‌ها بیاموزند

فرهنگ و آداب و رسوم چینی‌ها با قدمتی چند هزار ساله همواره الگویی برای مردمان دیگر کشورها بوده است. بسیاری از کارشناسان رشد اقتصادی چشمگیر چین را برگرفته از همین آداب و رسوم و عادت‌ها می‌دانند. تلاش و پشتکار مثال زدنی چینی ها از خانه و مدرسه تا محل کار رمز و راز موفقیت آنها بیان شده است. کارشناسان تجارت ایران و چین در این مطلب قصد دارد شما را با 10 عادت مثبت مردم چین آشنا کنند.

1- ورود کفش به خانه ممنوع: پوشیدن کفش در خانه، مردم چین را به وحشت می‌اندازد. حتی از مهمانان انتظار می رود کفش های خود را بردارند و یک جفت دمپایی یکبار مصرف بپوشند.

2- پیاده‌روی بعد از شام: چینی‌ها عادت دارند پس از صرف شام، به فعالیت ورزشی بپردازند.

3- نوشیدن آب داغ: آب داغ، نوشیدنی اصلی بسیاری از رستوران‌های چینی حتی در ایام گرم سال است. در چین، عموماً اعتقاد بر این است که دمای سرد برای بدن سمی است.

بیشتر بخوانید:

4- 80 درصد ظرفیت خودت غذا بخور و باقیِ آن را به نوشیدن آب یا میوه اختصاص بده.

5- وقتی چینی‌ها به مهمانی می‌روند، برای میزبان حتماً میوه می‌خرند:  از نظر چینی‌ها، میوه‌ها شیرین، سالم و رنگارنگ هستند و گزینه خوبی برای هدیه دادن به میزبان محسوب می‌شوند.

6- آنچه را می‌خواهید، رک و روراست به زبان بیاورید: شاید چانه‌زنی در دیگر نقاط دنیا مرسوم نباشد، ولی چینی‌ها معمولاً انسان‌های قاطعی هستند و حرف دلشان را راحت می‌زنند.

7- در کشور چین معمولاً اعصاب مردم برای دریافت حقوق پایین، خیلی روبه‌راه نیست .اگر آن‌ها با پاسخ «خیر» روبه‌رو شدند، ناامید نمی‌شوند و دوباره درخواست‌شان را تکرار می‌کنند.

8- چینی‌ها ریسک‌های غیرمحاسبه‌شده انجام نمی‌دهند. آن‌ها یک ضرب‌المثل معروف و کاربردی دارند: «کار احمقانه‌ای انجام نده که آخرش با آسیب به خودت تمام شود.»

9- دوش شبانگاهی: خیلی از چینی‌ها معقدند که دوش شبانگاهی از دوش صبحگاهی بهتر است. دلیلش هم این است که با بدنی تمیز روی تخت خواب‌تان دراز خواهید کشید و خواب بهتری خواهید داشت.

10- مشایعت مهمان تا لب در: چینی‌ها از این اصل در بازاریابی و جذب مشتری بسیار بهره می‌برند. البته، بدرقه مهمان رسمی شایع در مهمانی‌های خانوادگی نیز به شمار می‌رود.

تحریریه تجارت ایران و چین آمادگی دارد در زمینه نحوه ورود به بازار چین و تجارت با شرکت‌های چینی به تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مشاوره ارایه دهد. تجارت ایران و چین تیمی متشکل از مشاوران ایرانی و چینی است که بیش از یک دهه سابقه تجارت بین دو کشور را در کارنامه خود دارند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *