صادرات بیش از انتظار چین در ماه ژوئن 2021

کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش میزان واکسیناسیون باعث شد کشور چین در ماه ژوئن صادرات بیش از حد انتظار داشته باشد. به لطف تلاش‌های مسئولان پکن برای مهار همه‌گیری، چین موفق شد زودتر از سایر کشورهای همتای خودش به احیای اقتصادش در دنیای پساکرونا بپردازد.

به گزارش تجارت ایران و چین و به نقل از بلومبرگ، صادرات چین در مقایسه با ماه ژوئن سال گذشته رشد 2/32 درصدی به خودش دید. این رقم در سال گذشته حدود 9/27 درصد بود.

لوئیس کوئیس، مسئول مطالعات اقتصاد آسیا در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «تعطیلی مؤقت بندر شنزن تأثیر منفی زیادی روی زنجیره تأمین کشور چین گذاشته بود. این در حالی است که  برعکس صادرات، واردات کشور چین اخیراً کاهش یافته است.»

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید

طی چند ماه گذشته، به علت هزینه حمل‌ونقل بالا، تنگناهای تدارکاتی، کمبودهای جهانی و هزینه بالاتر مواد اولیه، صادرات چین، حال و روزش به خوبی ماه ژوئن نبود. طبق آمار، واردات از سال گذشته تا ماه گذشته روند صعودی داشت، اما اخیراً بسیار کند شده است.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی اداره گمرک چین طی نشست مطبوعاتی اذعان داشت که ممکن است تجارت این کشور در نیمه دوم سال 2021 با مشکل روبه‌رو شود، چون همه‌گیری ویروس کووید19 امکان پیش‌بینی دقیق را سلب می‌کند. با این وجود، مقامات چینی به دستیابی به رشد پایدار امیدوارند.

چین در ماه گذشته مازاد تجاری 51.53 میلیارد دلار داشت، در حالی که پیش‌بینی مازاد 44.2 میلیارد دلار و مازاد 45.54 میلیارد دلار در ماه مه می‌شد.

قیمت کالاهایی مثل زغال سنگ، فولاد، سنگ آهن و مس طی سال جاری افزایش پیدا کرده است که علتش می‌تواند افزایش نقدینگی جهانی و کاهش سخت‌گیری‌های کرونایی باشد.

براساس محاسبات رویترز بر اساس داده‌های گمرک، مازاد تجاری چین با ایالات متحده در ماه ژوئن به 32.58 میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در ماه مه به 31.78 میلیارد دلار می‌رسید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *