چه خطری سرمایه گذاران چینی را تهدید می‌کند؟

با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور چین در اجلاس مالی و اقتصادی دولت مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای طبقه ثروتمند جامعه، برخی از تحلیل‌گران اقتصادی این موضوع را خطری برای سرمایه‌گذاران چینی می‌دانند.

به گزارش تجارت ایران و چین، شی‌جی‌پینگ، رئیس جمهور چین در اجلاس مالی و اقتصادی دولت خواستار حمایت از طبقه متوسط به جای تمرکز بر روی یک عده خاص شد. وی همچنین ایجاد محدویت‌هایی برای سرمایه‌گذاران چینی را لازم دانست. این موضوع برای سرمایه‌گذاران چینی نگران‌کننده شد.

برای دسترسی سریع تر به اخبار عضو اینستاگرام تجارت ایران و چین شوید.

درگزارشی که توسط ارانیکو منتشر شده، آمده است: او طرحی را معرفی کرد که در آن محدودیت‌هایی برای درآمدهای بسیار بالا دیده شده است و ثروتمندان را به بازگرداندن ثروت بیشتر به جامعه تشویق کرده است.

رهبران حزب کمونیست چین در این اجلاس تاکید کردند که شکوفایی عمومی به معنای شکوفایی برای یک عده محدود نیست. آنها معتقدند این طرح نوعی توزیع مساوی نیست و باید در طی مراحلی به سوی رسیدن به این هدف حرکت شود.

تحلیل‌گران معتقدند این دیدگاه در پشت پرده بازرسی‌های سختگیرانه اخیر از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور چین: آماده همکاری بیشتر با ایران هستیم

روحانی در گفتگو با رئیس جمهور چین: توسعه همکاری ها موجب تقویت دو کشور می شود

این اولین بار از اواخر جولای بود که شیء ریاست یک اجلاس عمومی را به عهده داشت. او در این اجلاس خواهان جلوگیری از ریسک‌های مهم مالی شد.

اقتصاددان ارشد اکونومیست اینتلجنس یونیت، یوئه سو، می‌گوید: انتظار می‌رود مالیات برای گروه‌های با درآمد بالا افزایش یابد. اما این محدودیت ممکن است موجب شود سرمایه‌گذاری در چین کاهش یافته و جریان خروج سرمایه به وجود بیاید و این چیزی است که مقامات چینی نمی‌توانند تأثیر آن را نادیده بگیرند.

در طول چند دهه اخیر نابرابری درآمد در بین جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین افزایش یافته است. ۱۰ درصد ثروتمند جمعیت در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۱ درصد درآمد ملی را کسب کرده‌اند. این در حالی است که درآمد این گروه در سال ۱۹۷۸ تنها ۲۷ درصد درآمد ملی بوده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *