شرکت پهپادساز چینی فعالیتش در اوکراین و روسیه را متوقف کرد

شرکت پهپادساز دی.جی.آی چین که به عنوان بزرگترین شرکت پهپادسازی جهان شناخته شده است، اعلام کرد که فعالیتهای تجاری خود را در روسیه و اوکراین متوقف می‌کند؛ این از معدود مواردی است که یک شرکت چینی در واکنش به جنگ اوکراین از توقف فعالیتش خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت و چین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی وقوع جنگ اوکراین، روسیه تاکنون با انبوهی از تحریم‌ها از بابت این جنگ مواجه شده و بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی غربی نیز در واکنش به این جنگ از این کشور خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

رشد تعاملات تجاری روسیه و چین

تحریم‌های آمریکا علیه پهپادهای چینی

طبق گزارشی که در خبرگزاری  ایسنا منتشر شده است، پکن از محکوم کردن این حمله خودداری کرده با این حال شرکت‌های چینی عمدتا در قبال این که چطور تاثیرات این تحریم‌ها را مدیریت کنند، سکوت اختیار کرده‌اند.

شرکت دی.جی.آی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دی.جی.آی به شکل درون سازمانی در حال ارزیابی مجدد درباره الزامات پایبندی در حوزه‌های قضایی مختلف است. این شرکت در انتظار برای اجرای این بازبینی فعلی، موقتا همه فعالیت‌های تجاری را در روسیه و اوکراین معلق خواهد کرد.

یک سخنگوی این شرکت به خبرگزاری فرانسه در یک بیانیه ایمیلی گفت:‌ این اقدام ناشی از تحریم‌های غربی‌ها علیه روسیه صورت نگرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است، این شرکت مشغول ارزیابی در قبال امور کنترل صادرات و واردات در همه حوزه‌های قضایی است.

ماه گذشته میلادی شرکت دی.جی.آی با انتقادات شدیدی از سوی اوکراین که این شرکت واقع در شنژن چین را متهم به اجازه به استفاده نیروهای روس از تکنولوژی‌اش در عملیات‌های نظامی کرد، مواجه شد.

میخایلو فدوروف، معاون نخست وزیر اوکراین خطاب به این شرکت چینی گفته بود: جلوی محصولاتتان را که دارند به روس‌ها برای کشتن اوکراینی‌ها کمک می‌کنند، بگیرید!

محور انتقادات اوکراین از این شرکت یکی از محصولاتش تحت عنوان سیستم ایرو اسکوپ است؛ سیستمی که به کاربرانش اجازه می‌دهد پهپادها را در محیط اطرف رصد و شناسایی کنند. این محصول به عنوان ابزاری برای محافظت از تاسیسات حساس مثل فرودگاه‌ها و زندان‌ها بازاریابی شده است.

کی‌یف می‌گوید که روسیه از این سیستم برای هدایت موشک‌هایش استفاده می‌کند.

این شرکت شدیدا این که به روسیه اجازه استفاده از محصولاتش برای اهداف نظامی را داده یا به آن داده‌های مکانی در خصوص مواضع اوکراینی‌ها را ارائه کرده، تکذیب کرده است. این شرکت در پاسخ به فدوروف در توئیتر نوشت که نمی‌توان خصوصیتی که اجازه به شناسایی پهپادهای دی.جی.آی توسط سیستم ایرو اسکوپ را می‌دهد، خاموش کرد.

این شرکت چند روز پیش در بیانیه‌ای گفت:‌ شرکت دی.جی.آی صراحتا با تلاش‌ها برای اتصال تسلیحات به محصولاتمان مخالف است. ما هرگز هیچ گونه موردی از استفاده از محصولاتمان برای آسیب زدن را نخواهیم پذیرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه دسامبر این شرکت را تحریم و خرید و فروش سهام آن از سوی آمریکایی‌ها را ممنوع کرد، هر چند که سهام شرکت دی.جی.آی به صورت عمومی فهرست نشده‌اند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *