اولین کشور، واکسن کووید mRNA ساخت چین را تایید کرد

اندونزی اعلام کرد برای یک واکسن کووید ۱۹ برپایه فناوری mRNA که توسط شرکتی چینی ساخته شده، مجوز استفاده اضطراری صادر کرده و در حال حاضر اولین کشوری است که حتی پیش از خودِ چین، اقدام به ارائه این تاییدیه کرده است.

به گزارش تجارت ایران و چین،‌ آژانس غذا و داروی اندونزی (BPOM) به استفاده از واکسن mRNA ساخت شرکت Walvax Biotechnology (۳۰۰۱۴۲.SZ) که بیش از دو سال در دست تحقیق و تولید بوده و سویه اصلی کروناویروس را هدف قرار می دهد، چراغ سبز نشان داد.

بیشتر بخوانید:

تایید استفاده اضطراری واکسن استنشاقی کرونا در چین

چین واکسن مختص به سویه اُمیکرون را آزمایش می‌کند

طبق گزارشی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، با این حال این تاییدیه تا حدودی غافلگیرکننده است زیرا شرکت Walvax که آزمایشات طولانی مدتی را روی این واکسن در چندین کشور از جمله اندونزی، مکزیک و چین انجام داده، هنوز نتیجه‌گیری‌های نهایی از اثربخشی واکسن که نشان دهد چقدر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری و موارد مرگ و میر ناشی از کووید را کاهش دهد، منتشر نکرده است.

“پنی لوکیتو”، رئیس آژانس غذا و داروی اندونزی گفته است واکسن مزبور که اکنون با نام AWcorna شناخته می‌شود، ۸۳.۵۸ درصد در برابر سویه‌هایی از ویروس کرونا که معمول و طبیعی تلقی می‌شوند، موثر است. هرچند این مقام بهداشتی اندونزی اضافه می‌کند که اثربخشی آن برای نوع بسیار مسری سویه امیکرون به ۷۱.۱۷ درصد کاهش می‌یابد.

وی در عین حال جزئیاتی از داده‌ها ارائه نکرد و به پرسش‌های خبرنگارانی که به دنبال اظهارنظر بیشتر در این زمینه بودند، پاسخ نداد.

بنابر گزارش رویترز، همچنین کمپانی Walvax تاکنون از اظهارنظر دراین باره خودداری کرده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *